23948sdkhjf

Skou bliver formand for nyt klimapartnerskab

Regeringens klimapartnerskab med Det Blå Danmark får Maersk-topchef ved bordenden.

Når regeringens klimapartnerskab med Det Blå Danmark træder sammen første gang, vil det være med Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Mærsk, for bordenden. Danske Rederier vil som sekretariat for partnerskabet spille en central rolle.

Det skriver rederiernes brancheorganisation i en pressemeddelelse.

Baggrunden for klimapartnerskaberne er, at regeringen har sat det ambitiøse mål, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent frem mod 2030 set i forhold til 1990. Hertil kommer et ønske om at nedbringe de globale udledninger.

Kræver alle mand på dæk

Danske Rederier er glad for, at Søren Skou, CEO i A.P. Møller – Mærsk, har sagt ja til at stå i spidsen for klimapartnerskabet med Det Blå Danmark. Klimapartnerskabet skal komme med forslag til, hvordan vi kan mindske udledningen af drivhusgasser fra skibsfarten både i de hjemlige farvande og på globalt plan.

- Skibsfarten står som resten af samfundet over for en enorm udfordring i forhold til at få reduceret sit klimaaftryk. Vi ser derfor frem til at bidrage ved at se på løsninger, som kan reducere vores udledninger på både nationalt og globalt plan, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Globalt problem

Klimapartnerskabet med Det Blå Danmark skal kigge på en række af de områder, hvor CO2-udledningerne fra søfarten kan bringes ned. Det kan både være i forhold nye tekniske løsninger og brændstoftyper, men også ved øget elektrificering f.eks. af færgerne og af nærskibsfarten. Endelig vil partnerskabet også beskæftige sig med de producenter, der leverer udstyr til skibsfarten.

Målet er, at Danmark ved at gå forrest i den grønne omstilling af skibsfarten kan skabe jobs og vækst i Danmark.

- Vi har i Danmark en helt unik position, og hvis vi spiller vores kort rigtigt, kan vi tage en ledende rolle i skibsfartens grønne omstilling. Vi er ikke alene en af verdens førende søfartsnationer, vi har samtidig en kæmpe viden og erfaring inden for vedvarende energi. Forstår vi at koble de to ting sammen, er jeg sikker på, at vi kan skabe et nyt grønt eksporteventyr inden for skibsfarten, siger Anne H. Steffensen.

FAKTA

Skibsfarten står på globalt plan for 2-3 procent af verdens samlede CO2-udlednigner og transporterer godt 80 % af verdenshandelen.

Regeringen har nedsat 13 klimapartnerskaber med erhvervslivet. Hver sektor skal formulere køreplaner for, hvordan de kan reducere deres klimaaftryk og foretage konkrete reduktioner.

Landene i FN’s internationale maritime organisation, IMO, har vedtaget, at skibsfarten skal reducere sine udledninger med mindst 50 procent i 2050. Mærsk er gået endnu længere og har sagt, at de vil være klimaneutrale i 2050

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11