23948sdkhjf

”Tak for nu og god vind til hele Danmarks havn”

Jakob Flyvbjerg Christensen takker af i Aarhus Havns havnemagasin rePORTagen.

”På denne plads har jeg i de seneste seks år haft mulighed for jævnligt at ytre mig. Nu er det sidste gang. Og det er bestemt ikke uden vemod. Mest af alt fordi jeg har haft et fantastisk godt samarbejde med en lang række kunder, medarbejdere, samarbejdspartnere, politikere og andre af Aarhus Havns interessenter.

Jeg vil derfor benytte disse sidste linjer til at sige hjertelig tak for de mange gode drøftelser, dialoger og møder, vi har haft. Jeg har mødt rigtig mange visionære mennesker og dygtige forretningsfolk, og jeg har lært noget og fået meget med mig. Også tak for det.

Jeg tør godt at være ærlig og sige, at jeg er stolt over at aflevere Aarhus Havn til min efterfølger. Virksomheden fremstår i min optik langt mere agil og med flere muskler end tidligere. Desuden har vi i de seneste seks år trimmet den driftsmæssige side af virksomheden, så den giver et pænt overskud.

Men måske er jeg i virkeligheden lige så stolt over at aflevere en organisation, der har mere gejst, mere arbejdsglæde og et langt mere kommercielt udsyn end tidligere. Jeg vil gå så langt at sige, at der hersker en konsensus i organisationen både vertikalt og horisontalt – en konsensus kan mærkes helt ned i de små – og ofte svært definerbare – ting.

Aarhus Havn har en strategi, der rækker frem til og med 2024. Så kursen er sat efter et grundigt strategiarbejde, hvor vi inddrog medarbejdere, ledere, chefer og vores bestyrelse. Således godt forankret er strategien den vej, som virksomheden kan følge de kommende år. Det gælder også på bæredygtighedsområdet, hvor vi er godt i gang – og det er som bekendt - halvt fuldendt.

Som jeg udtrykker det et andet sted her i magasinet, er det spændende at bygge infrastruktur, der skal holde i mere end 100 år. I min tid hos Aarhus Havn har vi bygget og færdiggjort Omniterminalen, som allerede er godt besat med kunder og gods. Aktuelt er vi i gang med at bygge en ny færgeterminal til Molslinjen, så 1,3 mio. biler om året kan flyttes væk fra det i forvejen trafikbelastede bycentrum. Og det kræver sin vej pludselig at rumme så mange flere biler samtidig med, at Aarhus Havns godsomsætning stiger år for år. Derfor er vi også i gang med at opgradere Østhavnsvej til en firesporet vej, så der både bliver plads til godstrafik og personbiler.

Sidst men ikke mindst står Aarhus Havn foran et essentielt udvidelsesprojekt med Yderhavnen. Når disse linjer læses, har byrådet forhåbentlig istemt deres visionære ”ja” til projektet – ellers vil det sandsynligvis ske i løbet af et par uger. Jeg er af den opfattelse, at Yderhavnen er en nødvendighed, hvis man ikke ønsker at kortslutte den kendsgerning, at Aarhus by og Aarhus havn er hinandens forudsætninger i dag, som tilfældet har været i mange hundrede år.

Endelig er jeg også nødt til at nævne den Marselistunnel, som jeg rigtig gerne ville have skrevet om, at vi var godt i gang med at bygge. Men det er vi ikke. Og det er ærgerligt. Den er nemlig også yderst vigtig for både byen og havnen, så jeg giver depechen videre til min efterfølger: Marselistunnellen er nødvendig – og behovet så stort, at den hellere skal i gang i dag end i morgen.

Til slut vil jeg glæde mig over, at vi i min tid har fået slået fast, at Aarhus Havn har national betydning, at den er Danmarks største erhvervshavn og hele Danmarks havn. Det er jeg godt tilfreds med. Fordi det er rigtigt.

Til alle jer, der fortsætter arbejdet på hele Danmarks havn: Rigtig god vind!”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141