23948sdkhjf

Pallestativer forbedrer PostNords logistik

PostNord sparer hver tiende godstransport væk med nyt pallesystem.

Som en del af arbejdet med at reducere miljøbelastningen fra vejtransporten, tester PostNord i øjeblikket et nyt pallesystem, der kan øge lastbilernes fyldningsgrad med op til 100 procent.

Pallestativerne gør det muligt at stable paller i højden, og dermed kan der opbevares og transporteres mere gods på det enkelte vogntog.

Det betyder færre lastbiler på vejene og en reduktion af bl.a. CO2-udledningen.

- SpaceInvaders pallestativer mindsker vores miljøbelastning fra vejtransporten, da vi ved hjælp af stativerne kører færre godstransporter. Efter de første seks uger har vi sparet hver tiende godstransport som følge af en øget fyldningsgrad. De sparede ture, har reduceret CO2-udledningen og forureningen fra NoX med 8,64 procent, siger Lars Nguyen Høeg, transportkonsulent, i PostNord Logistics.

Dobbelt op

For hver ekstra palleplads i lastbilstraileren, der udnyttes, spares der 3 kg. CO2 pr. 100 kørte km. I lastbilerne er der plads til 33 enkeltstående paller, og ved at dobbeltstable pallerne med SpaceInvader, øges fyldningsgraden til 60 paller. Det resulterer i færre lastbiler og kørte kilometer pr. ton varer distribueret og dermed et lavere brændstofforbrug, som i sidste ende reducerer både CO2-udledning og luftforurening – som f.eks. NoX.

- Vi har en klar mission om at effektivisere logistikbranchen, og derfor er vi rigtig glade for, at PostNord ser potentialet i vores løsning. Jeg forventer, at de vil opleve de mange gevinster som systemet bringer for eksempel grønnere transport og reducerede omkostninger. Projektet er kommet godt fra start, og vi glæder os til at evaluere det samlede potentiale med PostNord efter testperioden, siger Steen Frederiksen, adm. direktør hos SpaceInvader.

PostNord tester både 120- og 80 cm stativer på godsterminalerne i Taulov, Aarhus og Herning. Stativerne er fremstillet i aluminium med 9 ton statisk bæreevne, fås i forskellige størrelser og vejer under 10 kg. PostNord tester stativerne frem til udgangen af året, hvorefter en endelig evaluering skal afgøre, om det er noget, der skal investeres yderligere i.

De seneste 10 år har PostNord Danmark reduceret virksomhedens samlede CO2 udledning med 67 pct. Det er bl.a. sket gennem et bevidst arbejde med at effektivisere opfyldningen af bilerne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062