23948sdkhjf

”Sikkerhed ja – store bøder nej”

Kommentar af Lars William Wesch, direktør i ATL.

”For et par år siden lykkedes det at få afskaffet bøderne for bagatelagtige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Chaufførerne kunne få bøder på mindst 3.000 kr., hvis de havde trykket forkert på en tast. Det fik mange til at overveje, om de ville blive i branchen. Nu er man desværre ved at gentage samme fejl ved at indføre meget høje bøder til chauffører, som kører i biler med sikkerhedskritiske fejl og mangler.

Vognmænd og chauffører skal selvfølgelig gøre deres bedste for at sikre, at lastbilerne ikke har alvorlige fejl. Dækkene skal være i orden, og bremserne skal virke. Men det er ikke altid muligt at se med det blotte øje, om dækkene har en revne. Eller at mærke om bremserne er præcis så effektive, som de skal være.

Transportministeren har i denne uge skrevet i en pressemeddelelse, at chaufføren ikke får en bøde, hvis han ikke havde mulighed for at opdage fejlen på lastbilen. Men det vil ofte være en vurdering, som bliver foretaget af den enkelte betjent, som kontrollerer lastbilen. Der er i øjeblikket en forståelig usikkerhed og nervøsitet hos både vognmænd og chauffører over, hvad der kommer til at ske. Den problemstilling tager vi en dialog med myndighederne om i den nære fremtid.

Noget andet er bødernes størrelse. Chaufføren får fra 1. januar en bøde på 5.000 kr., første gang han bliver noteret for en overtrædelse. Vognmanden får en bøde på 10.000 kr.

Anden gang lyder bøden på 10.000 kr. til chaufføren og 20.000 kr. til vognmanden.

Store bøder hjælper ikke nødvendigvis på trafiksikkerheden. Tvært imod virker de urimelige, skaber frustrationer og gør det i værste fald sværere at skaffe nye medarbejdere. Hvorfor gå på arbejde hver dag, hvis man risikerer at skulle betale en stor del af sin løn i bøder?

Vores anbefaling var og er, at bøderne bliver på det nuværende niveau. Ellers bliver det vanskeligt for branchen at udvikle sig og hente nye medarbejdere”. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109