23948sdkhjf

Ny maritim tænketank sigter mod FN’s Verdensmål

Den maritime industri i Danmark går foran med ny tænketank for effektiv brug af verdensmålene.

Tirsdag lancerede Danske Maritime en tænketank for indførelsen af FN´s Verdensmål i den danske maritime industri.

»Som den første industri nedsætter vi en tænketank som led i at sikre, at den danske maritime industri går allerforrest på den grønne dagsorden,« lyder det fra Danske Maritime.

Formålet med Den Maritime Tænketank er at styrke de danske maritime virksomheders position på verdensmarkedet, at bidrage til en bedre verden og at give inspiration til aktører såvel inden for som uden for branchen.

Præsentationen foregik på Christiansborg – med deltagelse af erhvervsminister Simon Kollerup samt udvalgte folketingsmedlemmer.

Verdensmål til søs

- FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling knytter på en række områder an til søfarten og den maritime industri. Særligt inden for klima og miljø kan Det Blå Danmark for alvor gøre en forskel, ikke kun i Danmark, men i hele verden. Men selv om mange interesserer sig for verdensmålene, kan det være svært at få dem koblet til den daglige produktion. Derfor får Den Maritime Tænketank nu til opgave at anskueliggøre, hvordan de danske maritime virksomheder bedst muligt kan bruge verdensmålene i praksis, og hvordan man som virksomhed kan vise, at man arbejder ud fra verdensmålene. Så i sidste ende vil medlemsvirksomhederne så at sige blive udstyret med en værktøjskasse, siger Jenny N. Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.

Globale rammevilkår

- De danske maritime virksomheder er blandt de dygtigste i verden, og nu går vi efter også at blive de dygtigste til at føre verdensmålene ud i praksis. Dels fordi det bidrager til at skabe en bedre verden, dels fordi virksomhederne opnår konkurrencefordele i det globale marked, hvor verdensmålene er en del af rammevilkårene, og dels fordi både nuværende og kommende medarbejdere tydeligt skal kunne se, at den maritime industri tager ansvar, siger Jenny N. Braat.

De danske maritime virksomheder lever i høj grad af eksport og har stærke relationer til verden. Det betyder meget, hvilke værdier en virksomhed arbejder ud fra, og hvad man i sidste ende giver til forbrugerne, siger Jenny N. Braat, der slutter:

- Vi ved, at vores medlemsvirksomheder er meget interesserede i emnet. Vi ved også, at mange forbrugere foretrækker produkter, som er produceret bæredygtigt, og derfor vil vi gerne vise meget tydeligt, at den danske maritime industri netop arbejder ud fra disse kriterier og forsøger at gøre en forskel. På længere sigt kunne det være fantastisk, hvis forbrugere i hele verden kunne se, at denne vare er produceret bæredygtigt og derefter fragtet med et miljørigtigt skib, siger Jenny N. Braat.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111