23948sdkhjf

Ørsted på prestigeliste

Blandt de bedste til at transformere kerneforretningen.

Ørsted er blandt de 20 virksomheder i verden, der gennem de seneste ti år har været bedst til at transformere sin kerneforretning.

Det viser en undersøgelse, som Harvard Business Review (HBR) netop har præsenteret. Ørsted er som nr. 7 på listen det eneste europæiske selskab i top-10, og det eneste energiselskab på listen, som HBR kalder "The Top 20 Business Transformations of the Last Decade". Blandt de øvrige i top-20 finder man virksomheder som Amazon, Microsoft og Netflix.

For Ørsted har den strategiske transformation fokuseret på at ændre kerneforretningen fra sort til grøn energi. I forbindelse med udvælgelsen talte HBR med Ørsteds administrerende direktør og koncernchef, Henrik Poulsen, om, hvordan det kunne lade sig gøre, at en traditionel olie-, gas- og kulvirksomhed kunne gennemføre en så fundamental omstilling.

Henrik Poulsen fortalte til Harvard Business Review:

- Vi så behovet for at skabe en helt ny virksomhed. Det skulle være en radikal transformation, for vi var nødt til at opbygge en ny kerneforretning og finde nye områder med bæredygtig vækst. Vi så i omstillingen en mulighed for at være med til at bekæmpe klimaforandringerne, og vi blev en af de første virksomheder, der helhjertet tog den grundlæggende beslutning om at gå fra sort til grøn energi.

Ifølge Ørsted har HBR taget udgangspunkt i tre kriterier i valget af, hvilke virksomheder der skulle på listen: Ny vækst: Hvor god har virksomheden været til at udvikle nye produkter, tjenester, markeder og forretningsmodeller? Repositionering af kerneforretningen: Hvor god har virksomheden været til at tilpasse sig til ændringer i markedet og forny sin kerneforretning? Økonomi: Har virksomheden opnået stærke finansielle resultater og klaret sig godt på aktiemarkedet, og har den formået at vende tab eller stagnation til vækst? /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.127