Alstom udruller level 3 signalsystem
En ny version af Alstoms Atlas ETCS togkontrolsystem er taget i brug på den ikoniske hængebane i den tyske by Wuppertal.
Det skriver Alstom.
Wuppertals hængebane er et monorail-tog, som hænger fra en monorail-skinne. Alstom har udrustet hele ruten og 31 nye køretøjer samt den gamle ”kejservogn” med ETCS, den europæiske standard for togkontrolsystemer.
Hængebanen i Wuppertal er dermed den allerførste ibrugtagning af ERTMS level 3. På ERTMS level 3 baserer sporbelægningen sig udelukkende på tog-lokalisering fra ETCS-udstyr på selve toget. Alstom har udskiftet det traditionelle togsporingssystem langs skinnerne som eksempelvis inkluderede akseltællere med et digitalt signalsystem, hvor det ETCS-udrustede køretøj kommunikerer sin position direkte til den centrale computer via radio.
I Danmark er Alstom netop nu ved at installere et nyt signalsystem i alle regionale- og intercitytog samt langs skinnerne i Østdanmark. Her er der tale om ERTMS Level 2.
- Med den succesfulde implementering i dette projekt er Wuppertal den første by i Tyskland, som bruger ETCS i by-transport. ETCS bidrager ikke kun til en mere sikker og effektiv togdrift, men er også en base for mange af fremtidens teknologier, siger Jörg Nikutta, managing director for Alstom i Tyskland og Østrig.
Alstoms ETCS-system Atlas er udviklet i Charleroi, Belgien, mens systemets komponenter er produceret på Alstoms sites i Villeurbanne, Frankrig og Bologna, Italien. /anga.