Uddannelse og kompetencer er i høj kurs
I en stadig mere konkurrencepræget verden bliver uddannelse og dokumenterbare faglige kompetencer vigtigere og vigtigere.
Den teknologiske udvikling, brexit og toldkrigen vil yderligere skærpe kravene til, hvad speditører og andre skal kunne for at begå sig. Markedsvilkår ændrer sig så hurtigt og uforudsigeligt, at det i morgen vil være afgørende at kunne andet og mere end det, som var kravene fra kunderne i går.
Det kræver en grunduddannelse af høj karat – og det kræver ikke mindst efteruddannelser, der kan gøre gode speditører bedre.
Derfor satser vi i Danske Speditører meget på at skabe og opretholde gode uddannelser for hele branchen.
Historien om speditørernes grunduddannelse er interessant. Det er den først og fremmest, fordi Danmark er et af de få lande i verden med en så god, lang og formaliseret speditøruddannelse. Faktisk er kvaliteten i uddannelsen en stor del af forklaringen på, hvorfor det går danske speditions- og logistikvirksomheder så godt i en international sammenhæng!
Uddannelse under pres
Speditørelevuddannelsen har været under beskydning. Indtil videre har vi holdt skansen. Det har krævet stenhårdt politisk arbejde over mange år.
I efteråret 2013 fik vi et udkast fra den daværende regering til en reform af erhvervsuddannelserne. Det var med vores øjne et oplæg til kraftigt forringede vilkår for at tiltrække og fastholde dygtige unge mennesker til vores branche. Det er ikke en underdrivelse at sige, at mange i speditions- og logistikbranchen nærmede sig det røde felt.
Efter hårdt pres på diverse politikere fik vi tilkæmpet os en dispensation frem til 2020, sådan at vi fortsat indtil 2020 ville kunne rekruttere vores elever fra HHX.
Denne dispensation fik vi sidste år forlænget frem til 2023. Det blev muligt, fordi det lykkedes os at overbevise de toneangivende politikere på uddannelsesområdet. De kan sådan set godt se, at det er vild gambling allerede nu at lukke ned for at kunne rekruttere unge mennesker med en almen gymnasial uddannelse til vores branche, når den nye EUX-uddannelse indtil videre ikke er kommet bedre fra start.
Om EUX har fået mere medvind om et par år – og om det derfor til den tid vil give mening at lukke af for rekruttering af de alment gymnasialt uddannelse – er fortsat et åbent spørgsmål. Det vil vi selvfølgelig diskutere med politikerne, når tiden nærmer sig.
Lever på lånt tid
Vi er fuldt ud klar over, at vi lever på lånt tid. Hvis politikerne i 2022 og 2023 slår hælene sammen i overdreven respekt for den nye EUX-uddannelse og siger til os, at det nu er definitivt slut med at give gymnasialt uddannede unge mulighed for få en speditørelevuddannelse, er vi parat.
Så må vi spørge os selv, om branchen kan være tjent med alene at rekruttere EUX-uddannede til de krævende jobs inden for spedition og logistik.
Bliver vores svar til den tid et rungende NEJ, har vi et kort i baghånden. Går plan A – den offentlige speditørelevuddannelse – i vasken, iværksætter vi vores plan B. Så etablerer vi vores egen trainee-uddannelse.
Men den plan sætter vi altså kun i værk, hvis arbejdet med at justere lovgivningen frem til 2023 efter vores mening kører i grøften. Så langt håber vi aldrig, vi når. Men vi er klar til at tage skridtet fuldt ud, hvis branchens uddannelsesbehov ikke kan tilgodeses ad andre veje.
Også andre uddannelser
Sideløbende med vores indsats i det politiske forløb omkring speditørelevuddannelsen, arbejder vi på at imødekomme branchens behov for efter- og videreuddannelse.
Vi har ”Eksamineret Speditøruddannelse” (Akademiuddannelse), der giver en så specialiseret viden på transportområdet, at vi virkelig kan gøre en forskel for vores kunder.
Vi har en Diplomuddannelse i transport og Supply chain-optimering, som vil løfte kompetenceniveauet i branchen yderligere. Udover disse to forløb har vi mere lederorienterede efteruddannelser. Vi har to af slagsen: En praktisk lederuddannelse og en akademilederuddannelse.
Alt det kan du læse mere om på www.dasp.dk/kurser.
Det er vigtigt, at vi som branche står sammen og værner om denne uddannelsesvej. Det er den, som gør os unikke – også ude i den store verden. Det er den, som er vores eksistensberettigelse over for vores kunder.
(Denne klumme er også bragt i Transport Tidende nummer 18).