Fragtrater stiger efter USA-sanktioner mod COSCO
Tankfragtraterne fra Mellemøsten til Asien er steget brat med over en femtedel efter USA har pålagt nye sanktioner mod det store kinesiske rederi COSCO. USA hævder, at COSCO har krænket USA’s sanktioner mod Iran ved at fragte iransk råolie til Asien.
Det skriver telegrambureauet Reuters.
Det er to COSCO-enheder, der sammen med andre involverede aktører, der er blevet pålagt sanktioner.
USA’s Udenrigsministerium beskriver det, som de største strafffe, som USA har taget siden
genindførelsen sanktioner mod Iran i november sidste år.
Tankfragtraterne fra Mellemøsten til Asien er steget brat med over en femtedel efter USA har pålagt nye sanktioner mod det store kinesiske rederi COSCO. USA hævder, at COSCO har krænket USA’s sanktioner mod Iran ved at fragte iransk råolie til Asien.
Det skriver telegrambureauet Reuters.
Det er to COSCO-enheder, der sammen med andre involverede aktører, der er blevet pålagt sanktioner.
USA’s Udenrigsministerium beskriver det, som en af de største sanktions-indgreb, som USA har taget siden genindførelsen sanktioner mod Iran i november sidste år.
USA’s beslutning om at straffe de to COSCO-rederier – COSCO Shipping Tanker (Dalian) Co, LTD og datterselskabet COSCO Shipping Tanker (Dalian) Seaman & Shp Management Co, Ltd - har overrasket markedet. Der hersker fortsat usikkerhed, om hvordan USA’s sanktioner vil påvirke importen af råolie til Asien. Det har fået fragtraterne for chartre store råolietankskibe (VLCC) med næsten 19 procent.
COSCO sejler med 7,5 procent af den globale kapacitet inden for store råolietankskibe.