Lastbiltrafikken stiger markant
Lastbilerne har gang i hjulene på dansk asfalt. Det er ikke så underligt, når der er gang i hjulene i dansk økonomi, der stadig vokser trods global handelsstrid, brexit og skrantende væksttal fra nogen af Danmarks vigtigste samhandelspartnere.
Det har de fleste trafikkanter formentlig allerede bemærket og nu bekræfter en opgørelse fra Vejdirektoratet, at lastbilerne mere plads ude på asfalten.
Sidste år steg kørslen med de lange og tunge køretøjer herhjemme med 1,7 procent. Ser man alene på motorvejsnettet, så steg lastbiltrafikken med hele tre procent.
Ser man tilbage til dengang finanskrisen så småt begyndte af aftage i slutningen af nullerne, så er lastbiltrafikken vokset med 13 procent.
Transittrafikken i top
- Vi kan især se en stigning i de internationale vejgodstransporter, altså dem der kører ind over grænsen i Sønderjylland, over Øresundsbroen og kommer med færgeruterne over Øresund og Femern, fortæller afdelingsleder Kasper Rosenstand fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
- Her steg antallet af lastbiler med 4,8 procent i 2018 i forhold til året før.
I konkrete tal betyder det, at der i gennemsnit kørte godt 6.400 lastbiler ind i Danmark hver eneste dag sidste år. Det er et historisk højt tal – og en stigning på omkring 40 procent på 10 år.
Trafikudviklingen afspejler som nævnt i indledningen, at den økonomiske aktivitet i samfundet er i vækst. Den positive udvikling betyder øget produktion og mere forbrug og det øger godsmængderne. Det sætter vejnettet under pres – især motorvejene, eftersom den internationale godstrafik kører ad de store transportkorridorer.
Første halvår 2019
Udviklingen er fortsat i 1. halvdel af 2019. De nyeste tællinger fra E45 Frøslev grænseovergang viser, at lastbiltrafikken i de første seks måneder af året voksede med cirka 2 pct. sammenholdt med 2018. På Øresundsbroen blev der i samme periode registreret en vækst i lastbiltrafikken på 3,3 pct.
- Grundlæggende er det jo positivt, at lastbiltrafikken vokser, fordi det er et tegn på, at økonomien er i fremgang, både nationalt og internationalt, siger Kasper Rosenstand og tilføjer:.
- Dog er det også er en udfordring, fordi det stigende antal lastbiler øger presset på et vejnet, der i forvejen skal håndtere en stadig stigende persontrafik.
Trængsel
For at afhjælpe denne udvikling har Vejdirektoratet i disse år stort fokus på at udnytte kapaciteten på vejnettet bedst muligt og hjælpe alle trafikanterne – både lastbilchauffører og bilister – nemmest gennem den stigende trængsel.
- Vi kan ikke trylle det øgede pres på vejene væk. Men vi er bevidste om, at vi har en stor opgave med at få trafikken til at glide bedst muligt, ikke mindst på det overordnede vejnet. Og den opgave arbejder vi med på forskellige fronter. For eksempel afprøver vi i denne tid forskellige metoder til at rydde vejene bedre og hurtigere efter uheld, ligesom vi hele tiden bestræber os på at give den mest præcise og relevante trafikinformation, siger Kasper Rosenstand.
Rastepladser - kommentar
Mens motorvejsnettet er under stadig udbygning – udbygingen dog har meget svært med at følge med trafiktilvæksten. Men der er ikke udsigt til, at det åbenlyst utilstrækkelige antal lastbilrastepladser langs motorvejene bliver fixet. Trods den kraftige vækst i den tunge trafik er der ingen politiske planer om, at forbedre forholdene for de danske og udenlandske lastvognschauffører. Tvært imod fastholder den nye transportminister den omstridte 25-timers regel, der tvinger chauffører som skal holde deres lovpligtige 45-timers weekendhvil til at søge alternativer længere væk fra motorvejen. De ender hyppigt i industrikvarterer uden hverken toilet eller bad, og nogen muligheder for at købe mad og andre fornødenheder. /Smir