Overhalingsforbud er måske for vidtgående
Vejdirektoratet udvider forbud mod overhalende lastbiler til at gælde yderligere 270 kilometer motorvejsstrækning
- Vi ønsker alle at sikre så effektiv en trafikafvikling som muligt – det kommer alle til gode, både personbiler og lastbiler – men forbud mod overhalende lastbiler bør ske med omtanke og må ikke blive for vidtgående, siger Jesper Kronborg, branchedirektør for Specialforeningen for Logistik og Distribution (SLD), og fortsætter:
- Vi har naturligvis selv et ansvar som branche for at sikre, at vi overholder reglerne og bruger den sunde fornuft, når der overhales. Men vi undrer os over, at branchen ikke har været inddraget i den konkrete udmelding. Det er vigtigt med en velbegrundet, pragmatisk og fornuftig tilgang, når der laves forbud mod overhalende lastbiler. Vi er på det foreliggende grundlag skeptiske over for forslaget, da der ikke er nogen undersøgelser der viser, at en fordobling af strækningerne med overhalingsforbud løser trængselsudfordringerne på motorvejsnettet. Hvis der eksempelvis slet ikke er mulighed for at overhale på motorvejsnettet, så kan det forværre problemerne, hvis lastbilerne ikke må overhale trafikanter, der kører meget langsomt. Så kan trafikken gå i stå, og der kan opstå lange konvojer, frem for at man får en glidende trafik.
- Vi mener samtidig, at trængslen på motorvejsnettet understreger behovet for en langsigtet plan om udbygning af motorvejsnettet flere steder i Danmark. Det er derfor positivt, at transportministeren i den kommende tid vil søge at få en bred politisk aftale på plads om fremtidens infrastruktur, siger Jesper Kronborg.