- Vi kender 3F’s bøllemetoder
ITD og ITD Arbejdsgiver er ikke overrasket over den aktuelle sag fra Københavns Lufthavn, hvor en bagagemedarbejder angiveligt er blevet truet af kollegerne, fordi han ikke er medlem af 3F.
Ifølge brancheorganisationen er metoderne velkendte i vognmandserhvervet, siger Carina Christensen, administrerende direktør i ITD:
- Sagen fra Københavns Lufthavn er et typisk eksempel på 3F’s metoder. Desværre oplever vi også i vognmandserhvervet, at 3F’s voldsomme adfærd er i direkte modstrid med den frie organisationsret. 3F kæmper indædt for at få de facto-monopol som lønmodtagerpart i transportoverenskomsterne og dermed imod foreningsfrihed. Det er til stor skade for den fri konkurrence og markedskræfterne. Der må og skal være plads til seriøse alternativer, der også sikrer ordentlige vilkår på arbejdsmarkedet, og vi kæmper med alle kræfter imod en retstilstand, hvor vilkårene alene fastlægges af 3F sammen med deres arbejdsgiverparter ved deres interne overenskomstforhandlinger. I Danmark skal man selvfølgelig have fuld frihed til at vælge den fagforening og den arbejdsgiverforening, man vil. Vi skal og vil ikke acceptere 3F’s barske metoder, som er udemokratiske og utidssvarende, siger Carina Christensen.
ITD Arbejdsgiver har overenskomst med Krifa, hvori der indgår regler om løn, pension, feriedage med mere. På trods af dette bliver arbejdsgiverforeningens medlemmer alligevel udsat for voldsomme konflikter og grove metoder, lyder det.
- Flere af vores medlemmer har set sig tvunget over på en 3F-overenskomst på trods af, at deres medarbejdere jo allerede var overenskomstdækkede. Den praksis er godkendt af Arbejdsretten, udelukkende fordi vores lønmodtagerpart, Krifa, ikke er med i samme hovedorganisation som 3F. Det er nogle voldsomme kampe, der foregår derude og vores medlemmer bliver reelt truet på at kunne opretholde deres levebrød - og arbejdspladser til deres medarbejdere. Derfor er vi gået ind i kampen mod monopolet og for foreningsfriheden, siger Trine S. Plesner, direktør i ITD Arbejdsgiver.
Magtfuldkommenhed
Ifølge ITD styrkes 3F’s position yderligere af, at den nye S-regering vil give 3F de facto-monopol på overenskomster på transportområdet. Det ligger implicit i det forslag, som FH og DA sammen præsenterede i det såkaldte Padborg-udvalg, og som regeringen omgående har bragt ind i et lovforberedende udvalg. Hvis det vedtages, vil det i praksis føre til en monopolisering af 3F’s overenskomster. ITD mener, at forslaget fra FH og DA bryder med den praksis, som Højesteret har lagt for dagen med NORTRA-dommen i 2015, skriver ITD.
- Det, som vi oplever i vores erhverv lige nu, smager af magtfuldkommenhed, hvor regeringen alene tilgodeser én organisation på transportområdet med fatale konsekvenser for de øvrige. I ITD arbejder vi for frie og fair lønaftaler. Vi går varmt ind for ordentlige løn- og ansættelsesvilkår. Men vi mener, at monopol er skadeligt for transportbranchen på den lange bane. Derfor vil vi også nu og i de kommende måneder bekæmpe genindførelse af monopolet med alle midler, siger Trine S. Plesner. /anga.