23948sdkhjf

DFDS køber to nye Ro-Pax-færger

Nye Amsterdam-Newcastle-færger skal skabe mere værdi for passagerer og fragtkunder.

DFDS har indgået en aftale med det italienske færgeselskab Moby om køb af to kombinerede fragt- og passagerfærger (ro-pax) — Moby Wonder og Moby Aki, bygget i henholdsvis 2001 og 200.

Det oplyser rederiet i en selskabsmeddelelse.

De to nye ro-pax-færger skal angiveligt øge kundeoplevelsen og kapaciteten for både passagerer og fragtkunder på Amsterdam-Newcastle.

Byttehandel

Samtidig køber Moby de to passagerfærger, der i øjeblikket sejler på Amsterdam-Newcastle — King Seaways og Princess Seaways, bygget i henholdsvis 1987 og 1986.

- De nye færger egner sig perfekt til Amsterdam-Newcastle. Deres moderne faciliteter og større bildæk giver os mulighed for at øge indtægterne ved at imødekomme den voksende efterspørgsel fra passagerer i bil, der betaler en højere pris. Vores fragtkunder vil vi kunne tilbyde øget kapacitet, der kan forblive konstant gennem hele året, siger Peder Gellert Pedersen, EVP og chef for DFDS' Ferry Division.

Renovering

Aftalen forventes afsluttet i anden halvdel af oktober 2019. DFDS vil derefter bareboat-chartre King Seaways og Princess Seaways fra Moby indtil henholdsvis januar og februar 2020.

I mellemtiden vil færgerne, der overtages fra Moby, blive renoveret, så de er tilpasset Amsterdam-Newcastle-ruten. Dette inkluderer kommercielle og tekniske investeringer ombord samt havneinvesteringer. De renoverede færger forventes indsat på Amsterdam-Newcastle i løbet af første kvartal 2020.

Fragtkapaciteten vil stige omkring 40 procent på helårsbasis. Bilkapaciteten vil stige omkring 5% på helårsbasis understøttet af en kabine-konfiguration, der er velegnet til kravene hos feriegæster, der rejser i bil.

I 2018 transporterede Amsterdam-Newcastle mere end 600.000 passagerer, 122.000 personbiler og 350.000 banemeter fragt.

Kapacitetsforøgelsen vil give mulighed for at imødekomme fortsat vækst i handel og rejser, herunder en stor turismestrøm, mellem Storbritannien og Kontinental-Europa.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141