23948sdkhjf

Hormuz-krise kostbar for danske rederier

Øget risiko presser forsikringspræmier i vejret.

Det er blevet rigtigt dyr at sejle igennem Hormuzstrædet og de tilstødende farvande. Forsikringspræmien for skibe, der besejler det højspændte område, er steget otte til 10 gange over normalt niveau.

Det skriver dagbladet Børsen.

Hver måned passerer omkring 170 skibe gennem det omstridte område, hvor Iran flere gange har angrebet den civile skibstrafik – dels med magnetminer og dels ved at opbringe skibe og deres besætninger.

Maersk Line har som et af flere rederier indført det rederiet kalder en Gulf Emergency Risk Surcharge på 84 USD per 40-fods container.

Iran har i lighed med i 80’erne under den lange og blodige krig med Irak taget den kommercielle skibsfart – især tankskibstrafikken – som gidsel. Denne gang er det konflikten med USA, der hævder Iran har brudt Atomaftalen om ophør af det iranske atomvåbenprogram, der er årsagen til Irans angreb på tankskibstrafikken.

USA har i modsætning til Europa indført skrappe sanktioner mod Iran, hvilket har sat landets økonomi under et voldsomt pres. Det er formentlig baggrunden for Irans aggresive adfærd.

Mens Storbritannien allerede er begyndt at eskortere skibe under britisk flag – nu i samarbejde med USA’s flåde, så tøver Danmark med at sende et dansk orlogsfartøj til Den Persiske Golf for at sikre civile danske skibe i området. Den danske regering er eller lovet at bidrage til den britiske flådeindsats i området - men det var før Storbritannien begyndte at samarbejde med USA.

Det skyldes formentlig, at Danmark - i lighed med flere andre europæiske lande - ikke ønsker andel i USA's konflikt med Iran.  /Smir

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109