- Stadig behov for tredje limfjordsforbindelse
En internationale ekspertgruppe har netop offentliggjort resultaterne af en undersøgelse af Limfjordstunnellens tilstand og restlevetid. Den slår fast, at tunnelens tilstand grundlæggende er tilfredsstillende.
Ændrer ikke på behov
Transportminister Benny Engelbrecht glæder sig over, at det skaber ro og tryghed omkring tunnelen, men mener dog ikke, at det ændrer på behovet for en tredje limfjordsforbindelse.
- Ekspertgruppens konklusion skaber ro og tryghed omkring tunnelen. Dermed kan vi afblæse alle tanker om en hastende og omfattende renovering af tunnelen – med de store konsekvenser, som det ville have for trafikken i hele Nordjylland, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Det ændrer dog ikke på behovet for en tredje limfjordsforbindelse, og derfor forventer jeg også, at det er et emne, vi skal diskutere, når jeg sammen med Folketingets partier skal forhandle en bred aftale for de kommende års infrastrukturinvesteringer, siger han.
Yderligere overvågning
Der er løbende blevet udført reparationsarbejder på tunnelen i 1990´erne og 2000´erne. Det har haft en god og positiv virkning på konstruktionen. Ekspertgruppen forventer dog, at der fortsat løbende vil udvikles revner og beton-utætheder i tunnelens nordlige halvdel på grund af sætninger og årlige temperaturvariationer. Derfor anbefaler ekspertgruppen, at Vejdirektoratet iværksætter en yderligere overvågning og monitorering af Limfjordstunnelen ud over den indsats, der allerede finder sted.
- Det er naturligvis en anbefaling, vi tager til os. Vi holder i forvejen tæt øje med Limfjordstunnelen, og på baggrund af ekspertgruppens anbefalinger vil vi iværksætte yderligere overvågning af dette vigtige stykke infrastruktur, siger chefkonsulent Niels Christian Skov Nielsen fra Vejdirektoratet.
Ekspertgruppens medlemmer er Michael Gavins (Atkins), Michael Tonnesen (COWI), Carsten Schjørring (Christensen & Essenbæk), Nhut Nguyen (Delta Marine Consultant), Niels Mortensen (nmGeo), Hans Henrik Ebsen Christensen (Rambøll), Lars Knud Lundberg (Rambøll) og Hans de Wit (TEC).
/anga.