23948sdkhjf

Danske diplomater diskuterer søfart

Ambassadører besøger Danske Rederier.

De danske ambassadører samles traditionen tro i København sidst i august. Mange af dem besøger onsdag aften Danske Rederier i Amaliegade for at diskutere fremtidens søfart og lære mere om de udfordringer, branchen står overfor.

Fra Kampala og Kuala Lumpur, fra Madrid og Mexico. For bare at nævne nogle.

De danske ambassadører, der hvert år i august samles i København, har rejst langt for at komme hjem.

Med sig hjem har de et internationalt udsyn og førstehåndsviden om, hvad der rører sig i hver deres del af verden. Derfor er Danske Rederier glad for, at mange af ambassadørerne onsdag aften lægger kursen forbi Amaliegade til en aften i søfartens tegn.

- Skibsfarten er virkelig en international branche. To tredjedele af de danske rederiers omsætning stammer fra sejlads uden for Europa, så det er altafgørende for os, at vi ved, hvad der foregår både i EU og rundt omkring i verden. Derfor har vi stor glæde af vores tætte kontakt til det danske diplomati, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.

Brug for et stærkt diplomati

Danmark kontrollerer med sine mange rederier verdens femte største handelsflåde. De danske rederier er derfor dagligt eksponeret for global konkurrence, internationale rammebetingelser og ikke mindst de udfordringer, som kan følge deraf.

- Vi har desværre set en bølge af protektionistiske tiltag og andre udfordringer skylle ind over verdenshandlen de seneste år. Og for os i dansk søfart er det altafgørende, at vi i stedet for at sætte flere benspænd for verdenshandlen sammen begynder at rulle forhindringerne for international handel tilbage, siger Anne H. Steffensen.

- Det glæder vi os til at vende med ambassadørerne og i det hele taget høre deres vurdering af tingenes tilstand. Med den udvikling vi ser i verden, er der mere end nogensinde brug for et stærkt dansk diplomati.

FACTS:

Den globale skibsfart transporterer 80 - 90 procent af klodens varer.

Skibsfarten er Danmarks mest globaliserede erhverv. To tredjedele af danske rederiers omsætning stammer fra sejlads uden for Europa med USA, Kina, Indien og Brasilien som nogle er de største eksportmarkeder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109