Svært halvår i CPH
Hverken på passagertal eller bundlinje lever delårsrapporten for første halvår 2019 op til den tilsvarende for samme periode sidste år hos Københavns Lufthavn (CPH).
Med i alt 14.444.766 rejsende noterede passagertallet en beskeden nedgang på 0,1 procent, mens resultatet før skat korrigeret for særlige forhold faldt hele 12,5 procent til 621,6 mio. kr.
Ifølge CPH skyldes det blandt andet nedsættelse af den takst, flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnen. Dertil kom højere afskrivninger og højere personaleomkostninger på grund af inflation og kapacitetsudvidelse.
- Strejken hos SAS-piloterne i april og maj kostede cirka 175.000 passagerer. Samtidig har Norwegian justeret deres trafikprogram og fløjet lidt færre passagerer i forhold til det foregående år. Fra maj og frem slår sidste års konkurs i Primera Air også igennem. Selskabet fløj meget charter og mange sommerdestinationer. Den kapacitet mangler i år. Derfor er det et udmærket resultat, at vi tangerer rekordåret 2018, siger Thomas Woldbye, administrerende direktør i Københavns Lufthavne.
Den 4. juni blev det største terminalbyggeri i årtier indviet - en i alt 36.000 kvadratmeter stor Finger E med passagerområder, gates til flyene og en ny paskontrol.
- Som lufthavn er det vores samfundsopgave at sikre kapacitet til luftfartsselskaberne, så forretningsrejsende og turister kan besøge Danmark, og vi selv kan rejse ud i verden. Med Finger E rundede vi en milepæl i arbejdet med at skabe en fremtidens lufthavn. På verdensplan ser vi frem mod en vækst i antallet af flyrejsende, men ikke nødvendigvis i antallet af start og landinger fordi flyene bliver større og belægning stiger, siger Thomas Woldbye.
På baggrund af det forventede trafikprogram for 2019 forventes det samlede antal passagerer at ligge på niveau med 2018. Som følge heraf og på grund af de nævnte takstnedsættelser har CPH tilpasset intervallet vedrørende omsætningsvæksten til en negativ vækst på 2-3 procent mod tidligere udmeldte interval på en negativ vækst på 0-1 procent. /anga.