Vækstforventninger dykker
Mindre end en tredjedel af topcheferne i den globale transport- og logistikbranche forventer deres egen virksomhed vil vokse i indeværende år. Det fremgår af revisions- og rådgivningsgiganen PwC’s 22. årlige CEO Survey.
Det er kun 29 procent af virksomhedslederne i den globale transport- og logistiksektor forventer, at toplinjen i årsregnskabet er bedre end året før.
Til sammenligning var det 45 % sidste år.
-Toplederne inden for transport og logistik er uden tvivl bekymrede for den geopolitisk uro og uventede politiske beslutninger, der i en årrække har udfordret erhvervslivet, og det smitter nu af på deres forventninger til væksten i egen virksomhed, fortæller Søren Ørjan Jensen, partner i PwC og ekspert i transport- og logistikbranchen.
Digitalisering skaber usikkerhed
PwC vurderer også, at det kun er den globale politiske usikkerhed, der er årsagen til det markante drop i vækstforventingerne. Den faldende tro på vækst kan også skyldes den digitale innovation, som både byder på muligheder og udfordringer for transport- og logistikbranchen i disse år.
- Aktørerne på markedet inden for transport og logistik, og herunder særligt startups, har i høj grad fået øjnene op for ny teknologi og måder at optimere og effektivisere processerne i forretningen på. Det er bl.a. teknologier, som automatiserer planlægningen og papirarbejdet eller konsoliderer leverancer på tværs af flere afsendere. Et eksempel er on-demand trucking, som gør det muligt for en chauffør at påtage sig leveringen af andre forsendelser, som er i netop det område, han selv kører i, fortæller Søren Ørjan Jensen.
Krav om fornyelse
Den øgede digitale aktivitet og innovation i transport- og logistikbranchen kommer i høj grad til udtryk gennem en lang række startups, nye apps og venturekapital, og det påvirker branchen. Det er derfor afgørende, at toplederne i branchen er parate til at digitalisere strukturer og processer for at følge med konkurrenterne:
- Toplederne i branchen bør sætte fokus på, hvordan de konkret kan transformere deres forretningsmodeller, hvis ikke de allerede er digitale. Hvis ikke, de kommer på højde med den digitale udvikling, kan det blive meget svært at klare sig i branchen om ganske få år, da udviklingen går meget hurtig, siger Søren Ørjan Jensen.
Stort potentiale i Blockchain
En relativt ny teknologi, der ifølge PwC har et betydeligt potentiale for transport- og logistikbranchen, er blockchain. Denne kan øge både effektiviteten og fortjenesten ved at imødekomme flaskehalse i transport- og logistik-processerne, der ellers kan opstå på grund af manglende gennemsigtighed og bureaukrati:
- En udfordring i transport- og logistikbranchen er ofte at finde de nøjagtige placeringer af forsendelser, der er undervejs, hvilket gør det svært at optimere planlægning af leverancer eller give garanterede og specifikke leveringstider til kunden. Desuden følger en masse papirarbejde og dokumenter, som - hvis der opstår problemer i håndtering og arkivering af disse - kan forsinke en forsendelse flere dage, fortæller Søren Ørjan Jensen og fortsætter:
- Et blockchain-logistikprogram har potentialet til at eliminere de fleste af disse flaskehalse, fordi det kan tjene som en krypteret digital platform, der sporer forsendelsernes bevægelser fra lager til kunde og knytter dokumentation direkte til forsendelsen, når den ankommer til destinationen. Derudover kan blockchain automatisere processen med at styre toldprotokoller og betaling til underleverandører.
De rette talenter er altafgørende
For at kunne gribe momentum og være digital innovativ, er der behov for de rette talenter til at løfte denne opgave for virksomhederne. Dette er en udfordring i branchen lige nu, hvor over halvdelen (55 %) af toplederne angiver, at være bekymrede for, at kompetencegabet forhindrer dem i at udvikle sig innovativt:
- Mens 53 pct. af toplederne angiver, at har problemer med at opnå deres vækstmål på grund af mangel på de rette medarbejdere, angiver 49 pct., at samme problem forhindrer dem i at opsøge nye markedsmuligheder. Partnerskaber eller alliancer, der forbinder de etablerede virksomheder med startups og innovative teknologiideer, kan være en måde at rekruttere talenter på. Samtidig kan dette skabe grobund for implementeringen af den teknologi, der gør det muligt at følge med udviklingen i branchen og forbedre ydelser og services, udtaler Søren Ørjan Jensen.
Om undersøgelsen
I PwC's 22. CEO Survey blev der gennemført 3.200 interviews med administrerende direktører i over 90 lande i løbet af det sidste kvartal af 2018. Der var 143 respondenter fra transport- og logistikbranchen, og 14 % af disse rapporterede en årlig omsætning på over 1 mia. USD, hvoraf omsætningen hos 2 % af disse oversteg 10 mia. USD.