23948sdkhjf

Volvo indsætter Vera

Eldrevne Vera skal køre mellem logistikcenter og havn.

Volvo Trucks præsenterer nu en selvkørende transport mellem logistikcenter og havn. Selskabets eldrevne, opkoblede og selvkørende køretøj, Vera, vil indgå i en integreret løsning til transport af gods fra et logistikcenter til en havneterminal i Gøteborg, Sverige. Opgaven er resultatet af et nyt samarbejde mellem Volvo Trucks og færge- og logistikfirmaet DFDS.

Formålet med samarbejdet er at anvende Vera i en virkelig applikation, hvor der åbnes op for muligheden for et opkoblet system, som giver en kontinuerlig varestrøm fra DFDS-logistikcenteret til en APM-terminal, hvorfra varer distribueres til hele verden.

I 2018 præsenterede Volvo Trucks sin første eldrevne, opkoblede og selvkørende løsning, der er udviklet til repetitive opgaver i logistikcentre, fabrikker og havne. Vera er velegnet til korte afstande og transport af store mængder gods med høj præcision, lyder det i en skriftlig meddelelse.

- Nu har vi mulighed for at anvende Vera i en ideel ramme og videreudvikle køretøjets potentiale til andre lignende opgaver, siger Mikael Karlsson, vicedirektør for Autonomous Solutions hos Volvo Trucks.

Målet er at implementere et opkoblet system bestående af flere Vera-køretøjer, der overvåges via et kontroltårn. Formålet er at muliggøre en flydende og konstant strøm, der er i overensstemmelse med efterspørgslen efter større effektivitet, fleksibilitet og bæredygtighed. Samarbejdet med DFDS er det første skridt i retning af at implementere Vera i en reel transportopgave på foruddefinerede offentlige veje i et industriområde.

- Vi stræber efter at være førende inden for opkoblet, selvkørende transport. Dette samarbejde vil hjælpe os med at udvikle en effektiv, fleksibel og bæredygtig langsigtet løsning til at modtage selvkørende køretøjer, der ankommer til vores porte, hvilket vil være til gavn for vores kunder, miljøet og vores virksomhed, siger Torben Carlsen, administrerende direktør for DFDS.

Den selvkørende transportløsning skal videreudvikles med hensyn til teknologi, driftsstyring og tilpasning af infrastruktur, inden den kan tages i brug fuldt ud. Desuden vil der blive truffet de nødvendige sikkerhedsforanstaltninger for at imødekomme de samfundsmæssige krav til en sikker udvikling af selvkørende transporter.

I takt med at Volvo Trucks får mere erfaring, har Vera også potentialet til at blive anvendt til lignende anvendelser som et supplement til moderne transportløsninger.

- Selvkørende transporter med lavt støjniveau og nul udstødningsemissioner spiller en vigtig rolle for fremtidens logistik og vil gavne både erhvervslivet og samfundet. Vi ser dette samarbejde som en vigtig start og ønsker at være med til at drive udviklingen fremad på dette område. Vera har måske nok en hastighedsgrænse, men det har vi ikke. Tests er allerede påbegyndt, og vi har til hensigt at gennemføre løsningen inden for de kommende år, tilføjer Mikael Karlsson.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.103