23948sdkhjf

Det kører på skinner i Hamborg

Banegodstransport vinder mere indpas i den store havn.

Når gods ankommer eller afgår fra havnen i Hamborg, sker det i 48,2 procent af tilfældene via jernbane. Herefter fordeler godset sig på lastbil 41,4 procent af gangene, mens indlandsfarvandene tager sig af 10,2 procent. Det gør Hamborg til Tysklands ubestridt vigtigste havn for jernbanegodstransport. 

12 procent af al banegods i Tyskland har således oprindelse eller destination i Hamborg. 

I første kvartal af 2019 blev 12,5 mio. tons gods transporteret via jernbane mellem Hamborg Havn og destinationer i Europa. Det var en stigning på 7,7 procent. 

690.000 TEU-containere blev transporteret via bane i Q1 2019. Det var en stigning mod første kvartal 2018 på 13,6 procent, og væksten skyldes først og fremmest de fire nye transatlantiske ruter til USA, Canada og Mexico. 

- Port of Hamburg er Europas førende jernbane-havn. På baggrund af de overbelastede veje og ønsket om den mest miljøvenlige godstransportform som muligt, vil jernbanen i de kommende år blive vigtigere, når det gælder transport fra havn til bagland. For at være velforberedt til væksten i fragtmængder er det ikke længere nok for havnene alene at investere i udvikling og modernisering såvel som digitalisering af infrastrukturen. Både bane-netværkene og indenlands handling-terminalerne er nødt til at opgradere kapaciteten, siger Axel Mattern, medadministrerende direktør i Port of Hamburg Marketing – HHM. /anga.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.131