Rødt regnskab fra skandaleramt transportfirma
Transportkøberne og deres repræsentanter fik som bekendt travlt med at lægge afstand til Kurt Beier Transport A/S, da selskabet sidste år blev afsløret i at anvende meget dårligt betalte filippinske chauffører gennem et polsk datterselskab. Samtidig levede de filippinske chauffører under kummerlige forhold på Kurt Beier Transports terminal i Padborg.
Derfor har filippinersagen ikke overraskende også sat sig spor i virksomhedens 2018-regnskab.
Det blev til et minus på 22 millioner kroner, hvor selskabet i 2017 fik et underskud på knap ni mio. kroner.
I regnskabsberetningen anfører ledelsen i familievirksomheden da også netop sagen om løn- og arbejdsvilkår for de filippinske chauffører som årsag til det dårlige resultat.
Egenkapitalen i virksomheden er også faldet fra godt 26 mio. kroner ved udgangen af 2017 til kun 4,6 mio. kroner ved indgangen til 2019.
Kurt Beier Transports ledelse forventer, at selskabets aktiviteter og indtjening vil forbedres væsentligt i indeværende regnskabsår.
Filipinersagen vakte så stor opsigt i medierne, at den inden valgkampen fik både regeringen og oppositionen til at love indgreb på transportområdet.