23948sdkhjf

Færgerederi går til forvaltningsdomstolen i Leipzig

Scandlines klager over tysk myndighedsgodkendelse af Femern-tunnelen.

Rederiet Scandlines har 8. maj indleveret klage til den tyske forbundsforvaltningsdomstol i Leipzig vedrørende den tyske myndighedsgodkendelse af byggeriet af den faste forbindelse over Femern Bælt.

Den tyske godkendelsesproces har været i gang siden 2014, og ansøgningsmaterialet er blevet revideret flere gange. Alligevel er der fortsat en række mangler i materialet, og flere af disse mangler har direkte negativ indvirkning på Scandlines’ færgedrift og forretning.

- Vi har brugt den seneste tid på grundigt at læse den godkendelse igennem, som de tyske myndigheder udstedte den 31. januar 2019, og er nået frem til, at dette retslige skridt er uundgåeligt. Scandlines sejler videre, også efter at en tunnel måtte åbne. Vi har i over 55 år tilbudt vores kunder produkter af høj kvalitet, og det vil vi fortsat gøre, slår Søren Poulsgaard Jensen, CEO i Scandlines, fast i en pressemeddelelse fra rederiet.

40 pct. vil tage færgen

Mens Femern A/S ikke tager højde for fortsat færgedrift parallelt med en tunnel, kommer en analyse, bestilt af de tyske godkendelsesmyndigheder, til en helt anden konklusion. Den er, at Scandlines fastholder 40 procent af de samlede fragtenheder på Femern Bælt – plus et betydeligt antal passagerer.

Forudsætningen for dette er dog en fair og afbalanceret planlægning af tunnelen, hvor der også tages hensyn til Scandlines’ legitime interesser.

- Den aktuelle godkendelse omhandler et prestigeprojekt, der på intet tidspunkt har kunnet dokumentere et trafikalt behov. Der er således alene tale om en politisk hensigtserklæring i en traktat, der på ingen måde retfærdiggør de betydelige negative påvirkninger af miljø, berørte personer og virksomheder i regionen under byggefasen, siger Heiko Kähler, Direktør for Scandlines Deutschland GmbH.

Adgangsveje til færgen

Selvom disse udfordringer kan løses, er der i den foreliggende godkendelse ikke taget tilstrækkeligt hensyn til dem. Der er fortsat ingen planer om at sikre ordentlige adgangsveje til havnen i Puttgarden, så tilkørslen til færgen ikke nedgraderes i forhold til adgangen til tunnelen.

Godkendelsen dokumenterer heller ikke, hvordan der på et af de travleste stræder i verden garanteres tilstrækkelig sikkerhed til havs i byggefasen. Man har i stedet forsøgt at udskyde mange af de spørgsmål, der vedrører den nødvendige risikominimering, til selve byggefasen. Efter Scandlines’ opfattelse bør sikker og gnidningsfri skibstrafik dokumenteres allerede i godkendelsen. Den eksisterende risikoanalyse opfylder ikke disse krav.

- Vi har i årevis konstruktivt gjort opmærksom på vores mange betænkeligheder, siger Søren Poulsgaard Jensen.

- Men der er stort set ikke taget højde for nogen af dem i den foreliggende godkendelse. Af den grund og for at beskytte vores medarbejdere og deres jobs føler vi os forpligtet til fortsat at repræsentere vores interesser i den nu uundgåelige proces ved forbundsforvaltningsdomstolen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109