Nordatlantisk fragtaftale
Islandske Eimskip og Royal Arctic Line (RAL) har netop fået den islandske konkurrencestyrelses (ICA) godkendelse til et VSA (Vessel Sharing Agreement).
Godkendelsen betyder, at etableringen af et vestnordisk samarbejde, der blandt andet omfatter samsejling mellem Grønland og Island, nu kan iværksættes.
- Det er ikke mindre end historisk for Grønland, Island og for den sags skyld Færøerne, at den islandske konkurrencestyrelse i dag har sagt ja til en effektivisering af den vestnordiske søfragt. Det er godt at se, at vi til og fra Island nu kan operere på vilkår, som også ses andre steder i verden, hvor man konkurrerer på service, samtidig med at dyr skibskapacitet deles. Det bringer både omkostninger og miljøbelastning ned, siger administrerende direktør i Royal Arctic Line, Verner Hammeken.
Samarbejdet har været en vigtig brik i transformationen af Royal Arctic Line, og derfor er man på rederiet glade for, at den sidste byggesten i samarbejdet nu er lagt, lyder det.
- Vi glæder os til at kunne tilbyde vores kunder gode fragtpriser og ugentlig service hele året. Det bliver blandt andet muligt, fordi aftalen med Eimskip sikrer os stordriftsfordele, der vil gøre sejladsen både billigere og bedre, siger Verner Hammeken.
VSA-samarbejdet betyder konkret, at RAL nu kan indgå som en udbyder af transport mellem Island og Europa. Efter planen skal første samsejling foregå i december 2019. Derudover ventes i efteråret 2019 de tre nye atlantskibe, som Royal Arctic Line og Eimskip har købt i fællesskab - Royal Arctic Line ejer et af skibene, mens Eimskip ejer to – at være færdigbyggede. /anga.