Rastepladser i radioen
Da journalist William Sonne Kaalø, fra Danmarks Radio i Odense, i midten af februar 2019 gjorde stop på en af de større rastepladser i Trekantområdet, blev han opsøgt af lastbilchauffør Jesper Thomsen.
Jesper Thomsen, der er chauffør for Silotrans, sagde til DR-journalisten, at han og andre chauffører ikke er glade for, at afgifterne for ulovlig lastbilparkering er blevet firedoblet til 2.040 kroner og for at kontrollen er blevet intensiveret.
”Vi står i et svært dilemma om, hvad der bedst kan svare sig. Er det at få en bøde for at køre videre og overskride køre/hviletiden eller er det at betale 2.040 kroner for ulovlig parkering?”, sagde han.
Heller ikke Rasmus Højen, der kører for AL Logistik, har rosende ord om situationen på rastepladserne.
”Der er jo ikke nogen chauffører, der har råd til at betale parkeringsbøder hver anden dag, fordi vi ikke kan komme til at parkere. Man går og håber på ikke at blive taget. Det er situationen hver dag. Det er rigtig stressende”, sagde Rasmus Højen.
DR graver i sagen
Med disse to udtalelser på bånd var det ikke svært for DR at tage en journalistisk beslutning. DR’s magasinprogram ”Public Service”, der sendes på alle hverdage kl. 13:03 på P1, vil grave i sagen.
Derefter ringer William Sonne Kaalø til mig for at høre lidt mere om, hvorfor de lovpligtige hvil giver så store udfordringer for chauffører, vognmænd og andre, der skal prøve at få en praktisk hverdag i vejgodstransportbranchen til at hænge sammen. Det har ikke så lidt at gøre med 25 timers-reglen, det meget kraftige kontroltryk og de firedoblede satser for ulovlig lastbilparkering, kunne jeg fortælle ham.
At det forholder sig sådan, bliver bekræftet af vognmand Ronald Damgaard fra Varde, der siger til DR, at ”før 25-timersreglen kunne vi parkere sådan lidt på kryds og tværs på de forskellige rastepladser. Nu er der sat parkeringsvagter til at kontrollere det, og pladserne bliver betegnet som ulovlige. Ergo har vi mistet en masse parkeringspladser på grund af de 25 timer.”
Næsten 60 minutters radio
Siden DR-journalistens opringning i februar er der blevet til fire indslag af sammenlagt næsten en times varighed. Det første indslag blev bragt 21. februar og blev redigeret sammen til et langt indslag i Radioavisen samme morgen.
Det seneste indslag kom den 9. april. Den journalistiske vinkel var som altid skarp og løsningsorienteret: ”Mens vi venter på svar fra trafikordførerne på, om de vil afsætte penge til udbygning af rastepladserne langs motorvejene, undersøger vi, hvad kommunerne stiller til rådighed af parkeringsmuligheder for lastbiler,” var overskriften på dagens indslag.
De gode journalister hos Danmarks Radio i Odense havde til dagens udsendelse gennempløjet alle 98 danske kommuners parkeringsbekendtgørelse. Resultatet af deres journalistiske research var, at kun 10 af kommunerne har publiceret et oversigtskort, der viser lastbilchaufførerne, hvor de kan parkere deres lastbiler. Derefter havde journalisterne kontaktet et par af kommunerne for at høre, hvad de selv mente om deres service over for lastbilchauffører, der ikke kan finde lovlige og egnede parkeringspladser på rastepladserne langs motorvejene.
”Klar inden sommerferien”
Indslag nr. 3 blev sendt i ”Public Service” den 1. april. Her siger Venstres transportordfører Kristian Pihl-Lorenzen, at det er en bunden opgave at få vurderet behovet for udvidelse af rastepladserne. Han siger, at vi ikke kan være de nuværende forhold bekendt.
Transportminister Ole Birk Olesen luftede i indslaget muligheden for, at resultatet af behovsundersøgelsen kan være klar inden sommerferien. Det fik studieværten Jesper Borup til lakonisk at sige, at det så giver ”Public Service” en god anledning til at følge op på det ”inden sommerferien” – og det er jo egentligt ret snart!
Lad os håbe, at der snart sker noget. Danske Speditører vil følge sagen tæt – det samme vil DR.
(Denne klumme er også bragt i Transport Tidende nummer 9/2019).