DFDS investerer i bio-fuel producent
DFDS investerer i biobrændstofproducenten MASH Energy.
- Virksomheden producerer biobrændstoffer fra landbrugsaffald i Tanzania. På den måde tager vi ansvaret for at udvikle et alternativ til fossilt frit brændsel og leve op til vores nye CSR-ambition, siger Sofie Hebeltoft, chef for CSR i DFDS.
- DFDS har hævet vores samfundsansvar på et strategisk plan, og i går tog vi et stort skridt for at opfylde vores højere ambitioner. Med Torben Carlsens underskrift lukkede vi en aftale om en investering på op til 10 mio. Kr., Som vil blive foretaget i tre faser og til sidst gøre DFDS til en 24% aktionær i selskabet.
Brændstof til skibe
- MASH Energy producerer biobrændstoffer fra landbrugsaffald i Tanzania. Den CO2-neutrale biobrændstof kan bruges i skibe, og vi arbejder i øjeblikket på en plan for at forberede biobrændstoffer til test i et af vores skibs motorer, siger Sofie Hebeltoft, CSR.
Den CO2-neutrale biobrændstof kan bruges i skibe, og DFDS og Mash arbejder i øjeblikket på en plan for at forberede biobrændstoffer til test i et af vore skibs motorer.
- I vækstsæsonen absorberer møtrikræerne CO2, der udledes, når biobrændstoffet forbrændes. Derudover er der en væsentlig yderligere effekt forbundet med produktionen af brændstoffet, idet biproduktet - den såkaldte biochar - binder CO2 under produktionsprocessen. Desuden er biochar en effektiv gødning på de områder, hvor den ekstra plantevækst vil absorbere store mængder CO2 fra atmosfæren, siger Jakob Andersen, adm. Direktør for MASH Energy og foredragsholder ved Danmarks Tekniske Universitet, DTU.
Jakob Andersen er sammen med fire kolleger fra DTU er grundlæggerne af virksomheden, som siden begyndelsen af 2015 har udviklet de termokemiske processer og reaktoren, der kan producere olien fra landbrugsaffald, herunder affaldsprodukter fra nøddrift og forarbejdning.
Teknologien bruges allerede som led i et UN-støttet projekt i Tanzania til produktion af biobrændstof. Brændstoffet produceres i øjeblikket af affaldsprodukterne fra flere møtrikforarbejdningsfabrikker og er blevet leveret og solgt til lokalindustrien.
Reaktoren er konstrueret af virksomhedens egne medarbejdere i MASH Energy's fabrik i Indien.
- Vi er meget glade for at tilføje en stor skibsoperatør som DFDS til ejercirklen, og at vi dermed får mulighed for at teste biobrændstoffer i motorer og kontrollere, at vores produkt faktisk er af den kvalitet og pris, der er nødvendig for at det lykkes shippingindustrien, siger Jakob Andersen.
Stort potentiale
- Investeringen er et resultat af vores ambition om at tage ansvar for udviklingen af kommercielt levedygtige biobrændstoffer, der er et reelt alternativ til fossile brændstoffer. Vi har haft en tæt dialog med virksomheden og dets ejere siden grundlæggelsen i 2015 og har stor tillid til vores fælles evner til at opfylde ambitionerne, der også er helt i tråd med DFDS 'ambitioner om at reducere vores skibes carbon footprints ", siger Sofie Hebeltoft og fortsætter.
- På længere sigt er målet at producere tilstrækkelige mængder til at gøre biobrændstoffer kommercielt levedygtige og arbejde hen imod at identificere andre affaldsprodukter, der kan bruges til fremstilling af biobrændstof.
Bestyrelsesrepræsentanter
Virksomheden vil fortsat blive drevet af grundlæggerne. DFDS vil få to pladser i bestyrelsen, hvor rederiet vil blive repræsenteret af Rene Elster, VP for Corporate Finance, og Patricia Ayoub, Project & Portfolio Manager i DFDS 'Innovation & Technology afdeling.