23948sdkhjf

Lavere godsomsætning på CMP

Krydstogtsfremgang sikrede godt år for Copenhagen Malmö Port.

Mens det dansk-svenske havneselskab Copenhagen Malmö Port (CMP), måtte notere et fald i godsomsætningen på omkring 400.000 tons, satte krydstogtsforretningen ny rekord. Det sikrede en fremgang på i omsætningen på 69 millioner svenske kroner.

Dermed blev 2018 et godt år for Copenhagen Malmö Port, CMP. Omsætningen steg med godt otte procent fra 839 mio. svenske kroner til 908 mio. svenske kroner.

Krydstogtsegmentet slog som nævnt igen rekord og bidrog stærkt til den øgede omsætning, blandt andet takket være den nyåbnede krydstogtskaj i Visby. Sammenlagt endte driftsresultatet på 110 millioner svenske kroner – en fremgang på 32 mio. SEK.

Mindre gods

Godsmængderne udgjorde samlet 15,1 mio. tons sammenlignet med 15,5 tons mio. i 2017.

Driftsresultatet på 110 mio. svenske kroner rækker til en overskudsgrad på 12,2 procent. Det er 2,9 procent højere end i 2017-regnskabet.

Nettoresultatet udgjorde 46,7 svenske kroner – godt 20 millioner mere end året før.

- 2018 var et godt og stærkt år for CMP. Selv om vi kan se visse volumenfald, eksempelvis for oliesegmentet, så går samtlige virksomhedsområder samlet set frem med øgede overskudsgrader. Jeg anser det som et resultat af det store arbejde, vi har gjort for at fokusere på de rigtige ting, arbejde mere effektivt og drage fordel af de forretningsmuligheder, der er opstået, siger Barbara Scheel Agersnap, CEO for Copenhagen Malmö Port.

Krydstogt

- Den største enkeltstående årsag til fremgangen, både hvad angår salg og indtjening, er knyttet til krydstogtvirksomheden. I april måned 2018 åbnede CMP den nye krydstogtskaj i Visby. Dette, i kombination med større skibe og flere anløb til både København og Malmö, betød, at CMP modtog 953.000 passagerer i løbet af sæsonen, fortæller Barbara Scheel Agersnap.

CMP styrker dermed sin position som den førende krydstogtdestination i Nordeuropa.

Ro-ro-fremgang i Malmø

Samtidig steg også RoRo-mængderne i 2018 til 298.000 enheder. En af forklaringerne på dette er de muligheder, der findes i Malmø for at omlaste gods mellem forskellige typer trafik som skibe, lastbiler og tog.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097