DTL: Skarp kontrol påkrævet
Den danske regering ønsker at tiltrække mere udenlandsk arbejdskraft til Danmark, men DTL – Danske Vognmænd frygter, at regeringens planer om i større omfang at kunne hente udenlandsk arbejdskraft til Danmark bliver et bidrag til at undergrave fair konkurrence, lyder det fra brancheorganisationens direktør, Erik Østergaard:
- På godstransportområdet er der i årevis kommet udenlandsk arbejdskraft ind ad bagdøren. Det har kostet tusindvis af danske chauffører levebrødet, og hundredvis af vognmænd har måttet dreje nøglen om i kampen mod unfair konkurrence og social dumping. Der er derfor brug for, at regeringen ikke bare bevidstløst åbner for slusen af udenlandsk arbejdskraft, men at man først sikrer, at vores arbejdsmarked, vores løn- og arbejdsforhold og vores nationale markedsvilkår har et solidt bolværk, siger Erik Østergaard.
Direktøren noterer sig desuden, at regeringen vil give højere bøder til virksomheder, der benytter ulovlig arbejdskraft.
- Det er isoleret set positivt. Men det er slet ikke tilstrækkeligt. Vi har jo set alt for mange eksempler på, hvordan udenlandsk arbejdskraft bliver groft udnyttet, hvilket man så ved Kurt Beier sagen. Det er skandaløst over for de mennesker, der bliver udnyttet. Men det er så sandelig også skandaløst, at disse mennesker bruges til at undergrave det danske arbejdsmarked. Det har vi set i for eksempel byggeriet og i godstransporten. Så højere bøder er fint nok – men det kræver jo, at det kontrolleres og håndhæves. I stedet vil jeg mene, at alle ansættelser af udenlandsk arbejdskraft skal dokumentere dels behovet, dels ansættelsesforholdene, så vi fra start kan sikre, at det ikke bruges til social dumping. Regeringen har som en udløber af Kurt Beier sagen og en vedtagelse i Folketinget om regeringens fokus på at bekæmpe social dumping nedsat det såkaldte Padborg-udvalg, der præcis skal forhindre, at de grelle situationer opstår på et arbejdsmarked med gråzoner. Men der er man ikke i mål endnu, siger Erik Østergaard.
Han mener i øvrigt, at regeringen i dag ikke har ordentligt styr på arbejdsforholdene i de statsejede selskaber.
- I dag har vi for eksempel en situation, hvor den danske regering dybest set ikke aner, om for eksempel det statsejede PostNords underleverandører er ansat på ordnede forhold. Altså om PostNord sikrer sig, at en underleverandør af transport, der benytter udenlandsk arbejdskraft, reelt sikrer, at dansk lovgivning, danske overenskomster etc. overholdes, når transporterne udføres på dansk grund for PostNord. Med andre ord: Den danske stat kan end ikke holde styr på sine egen selskabers de facto brug af udenlandsk arbejdskraft. Og derfor stiller jeg mig noget skeptisk overfor, om bolværket er på plads, inden man åbner op for en tsunami af udenlandsk arbejdskraft, lyder det fra Erik Østergaard. /anga.