ITD opretter kvindepanel
Cirka en tredjedel af transportvirksomhederne oplyser, at deres produktion bliver hæmmet af mangel på personale. Én af løsningerne på denne udfordring kan være at rekruttere personale fra hele den danske befolkning. Det vil sige også den kvindelige del af befolkningen.
– Kun 14 procent af de erhvervsaktive i godstransportbranchen er kvinder. Blandt godschaufførerne er tallet endnu mindre. Og på EU-plan er tendensen endnu mere udpræget: Kvinder udgør 46 procent af arbejdsmarkedet i EU, men kun én procent af godschaufførerne i EU er kvinder, forklarer Trine S. Plesner.
Indsigt og blik med friske øjne
Derfor har ITD ladet sig inspirere af Dansk Byggeri, som arbejder med at bryde med den traditionelle mandedominans i deres fag ved blandt andet at have nedsat et kvinderåd, som i ITD’s udgave bliver til kvindepanelet.
– Vi kontaktede Dansk Byggeri og fik lidt at vide om deres erfaringer. Herefter satte vi os til at arbejde med, hvordan sådan en størrelse ville se ud i ITD-regi, siger Trine S. Plesner.
ITD’s kvindepanel består af 17 personer, både kvinder og mænd. Deres baggrund er forskellige, så der både er paneldeltagere med branchekendskab og paneldeltagere, som har en helt anden baggrund. Blandt paneldeltagerne ser vi politikere, repræsentanter fra fagbevægelse og erhvervsliv, ledere/medarbejdere fra branchen, arbejdsmarkedseksperter og kulturpersonligheder.
– Det er vigtigt, at vi får fat i nogle mennesker med deres meningers mod, og at der er medlemmer med indsigt i branchen. Men det er også uhyre vigtigt, at panelet har deltagelse af folk helt udefra, som kan se os med friske øjne, forklarer Trine S. Plesner.
Tanken er, at paneldeltagerne efterfølgende også kan fungere som ambassadører for branchen i forhold til at åbne op for rekruttering af kvinder.
Gode erfaringer i Sverige
Svenskerne er foran danskerne i denne proces og har i de senere år oplevet, at et stigende antal kvinder søger imod branchen. Også som chauffører.
Den svenske vognmandsforening (Svenska Åkeriföretag) vurderer, at de kvindelige chauffører af mange virksomheder vurderes som et plus. Kvinderne associeres med sikrere kørsel, færre reparationer og mindre brændstofforbrug, oplyste vognmandsforeningens PR-direktør Tove Winiger, da hun sidste år deltog på en konference arrangeret af European Logistics Platform.
Svenskerne konstaterede dog også, at der var udfordringer med blandt andet ”hygiejniske faciliteter” – et emne som ITD′s kvindepanel meget vel kan komme til at diskutere.
– Erfaringerne fra andre mandsdominerede brancher, som har arbejdet med bedre kønsfordeling, er ofte rigtigt positive. En bedre kønsfordeling forbindes både med bedre arbejdsmiljø og bedre bundlinje. Så der er mange gode grunde til, at ITD gør en indsats på dette område, konstaterer Trine S. Plesner.
ITD'S KVINDEPANEL
Eva Kjer Hansen (V), minister for fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejde
Pia Adelsteen, medlem af Folketinget (DF)
Preben R. Jørgensen, administrerende direktør Krifa
Jens Juul Nielsen, informationsdirektør COOP
Anne-Mette Ravn, CEO i rekrutteringsfirmaet Hartmann’s
Conni Tetens, HR og kommunikationschef SLF
Lisa Johansen, chauffør hos Sax-Trans
Trine Støwe Kristiansen, Pk Logistik ApS
Anette Grau, chaufførlærling PLR Transport
Nina Smith, professor Aarhus Universitet
Peter Laursen, CEO Dekra
Christian Grau, bil- og livsstilsekspert, TV-vært, børnebogsforfatter og foredragsholder
Line Baun Danielsen, journalist og tidligere TV-vært
Julia Lahme, trendsetter
Johnny Lauridsen, transportchef hos Autologik
Carina Christensen, administrerende direktør ITD
Trine S. Plesner, chef for ITD Arbejdsmarked