Global luftfragt taber flyvehøjde
Efter 31 måneder i træk med konstant vækst blev der ikke ændret flyvehøjde i november, hvor verdens luftfragtselskaber håndterede samme niveau af luftfragt som samme måned 2017.
Det viser den internationale luftfartsorganisation IATA’ seneste globale fragttal.
”En stor skuffelse”
Således blev november 2018 måneden med den laveste vækst siden marts 2016.
Desuden steg kapaciteten med 4,3 procent. Dermed steg kapaciteten med betragteligt mere end efterspørgslen for niende måned i træk, hvilket gav mere tomplads i flyene, og transport af luft skæpper som bekendt ikke i kassen.
E-handlen fortsætter med at stige, men derudover er der modvinde i vente for branchen i 2019, lyder det fra IATA:
”Tegn på svækkelse i den globale økonomiske aktivitet, en tilbagegang i ordrebøgerne hos alle store eksporterende nationer med undtagelse af USA, svækket forbrugertillid i forhold til starten af 2018”.
- Under normale omstændigheder er fjerde kvartal højsæson for luftfragt. Så en mere eller mindre flad vækst i november er en stor skuffelse. På trods af udsigten til en vækst i 2019 på 3,7 procent, rykker de negative risici nærmere. Handelsspændingerne giver stor bekymring. Vi har behov for, at regeringer fokuserer på at skabe vækst gennem handel, ikke at barrikadere sine grænser gennem straftold, siger Alexandre de Juniac, administrerende direktør og generaldirektør i IATA.
Blot halvdelen af verdens regioner noterede vækst i november:
Asien-Stillehavsområdet: Tilbagegang på 2,3 procent. Første måned med tilbagegang siden maj 2016. Kapaciteten steg 3,1 procent.
Nordamerika: Fremgang på 3,1 procent. Kapaciteten steg 6,3 procent.
Europa: Tilbagegang på 0,2 procent. Kapaciteten steg 3,1 procent.
Mellemøsten: Fremgang på 1,7 procent. Kapaciteten steg 7,8 procent.
Latinamerika: Fremgang på 3,1 procent. Kapaciteten steg 2 procent.
Afrika: Tilbagegang på 7,8 procent. Kapaciteten faldt 7,4 procent.
Globale markedsandele på luftfragt (målt i FTK (fragt-ton-kilometer) – ét ton gods fragtet én kilometer):
Asien-Stillehavsområdet: 36,1 procent.
Europa: 23,4 procent.
Nordamerika: 23,0 procent.
Mellemøsten: 13,2 procent.
Latinamerika: 2,6 procent.
Afrika: 1,7 procent.
Kilde: IATA.
(Denne artikel er også bragt i Transport Tidende nummer 2, 2019).