Et DTL-løfte til politikerne
I sin leder i den nyeste udgave af DTL Magasinet langer DTL-direktør Erik Østergaard ud efter ITD, som han mener er i et ræs mod bunden gennem udsendelse af lavtlønschauffører til virksomheder som Kurt Beier.
Samtidig slår Erik Østergaard på tromme for, at nyere tids dårlige historier fra branchen burde afstedkomme, at social dumping kommer højt på temaerne til den kommende valgkamp forud for folketingsvalget.
”Et løfte til politikerne
Der går en lige linje fra Kurt Beiers slumlejr i Padborg til Ministerrådets forhandlinger om Vejpakken og videre til den DTL-medlemsundersøgelse, I kan læse om i dette nummer af DTL Magasinet.
Den lige linje skærer sig skarpt ned igennem hele problematikken om social dumping. Kurt Beier-skandalen åbnede langt flere danskeres og europæeres blik for de konkrete konsekvenser af den unfair konkurrence på godstransportområdet, som både den danske, men også nordiske og vesteuropæiske vognmandsbranche har oplevet gennem snart mange år. Og i stigende grad.
Forhandlingerne i EU viser den voksende politiske forståelse af problemerne. Og medlemsundersøgelsen viser, at DTL’s medlemmer om nogen ved, hvor skoen trykker. Jeg er særdeles glad for, at undersøgelsen viser, at medlemmerne til fulde anerkender problemerne. Og at medlemmerne slet ikke er i tvivl om, at DTL er særdeles tydelige i kampen for at lave om på tingenes tilstand.
Anderledes ser det ud i andre organisationer. For eksempel var ITD, som reaktion på Kurt Beier-sagen, påfaldende længe om at se sig i stand til at mene noget overhovedet. Da reaktionen endelig kom, var den spagfærdig. Da Rådet havde drøftet vejpakken i begyndelsen af december, var reaktionerne over for den danske offentlighed også spagfærdige, sådan lidt svagt positivt-neutralt-valent: ”… selvom der både er roser og torne i buketten ”, lød det.
Men i kulissen sker noget helt andet: ITD’s EU-lobbyist afviste pure transportministrenes forsøg på kompromis. I stedet kastede ITD i Bruxelles sig lystigt ind i kampen sammen med en lang række østeuropæiske organisationer for at få Europa-Parlamentets Transportudvalg (TRAN) til at skyde Rådets forslag ned. Det kan i min optik kun opfattes som om, at ITD forsøger sig med en strategi, hvor der siges ét i offentligheden i Danmark og noget andet i Bruxelles.
Et gammelt ordsprog siger: Vis mig dine venner, og jeg skal fortælle dig, hvem du er. ITD optræder helt systematisk sammen med de østeuropæiske venner, der har ladet sig fange i spiralen mod bunden gennem udsendelse af lavtlønschauffører til Kurt Beier og hans lige. Når disse linjer læses, har TRAN haft drøftelsen. I skrivende stund kendes resultatet ikke. Hos DTL - Danske Vognmænd er der imidlertid ingen tvivl: Resultaterne fra Rådsmødet repræsenterer klare fremskridt og forbedringer fra situationen i dag. Man må håbe, at Europa-Parlamentet kender sin besøgelsestid og ikke lader ITD og Østeuropa lægge processen død.
I dét scenarie, hvor Europa-Parlamentet måtte ende med at sende vejpakken til hjørnespark, så har de samtidig åbnet for at gøre social dumping til et omdrejningspunkt i de kommende valgkampe. Ikke bare i Danmark, men i store del af Europa. I Danmark skal der være afholdt valg til Folketinget inden den 17. juni 2019. Og danskerne skal stemme til Europa-Parlamentet den 26. maj.
Spørger man danskerne, hvilke politiske dagsordener der optager dem, så ligger social dumping temmelig højt. Derfor vil en dårlig løsning om vejpakken eller en nulløsning med garanti katapultere spørgsmålet om social dumping ind i top tre over valgkampstemaer.
Og tro mig: DTL - Danske Vognmænd vil gøre sit til at gøre livet hedt for de politikere, som ikke går seriøst ind i sagen. Både til folketings- og parlamentsvalg. Det er ikke en trussel. Det er et løfte.”
- Erik Østergaard.
/anga.