Nye batterier til palleløfter-flåden
Inden 2022 forventer logistikselskabet Dachser at have udskiftet alle sine cirka 6.000 elektriske palleløftere i Europa med køretøjer, der drives af energibesparende lithium-ion-batterier.
Sammenlignet med konventionelle blysyrebatterier holder lithium-ion-batterierne ifølge Dachser tre gange længere og udmærker sig desuden ved at kunne oplades betydelig hurtigere. Derfor giver det større fleksibilitet at anvende køretøjer, der er udstyret med denne type batterier, ligesom det eliminerer behovet for særlige lokaler til batteriopladning. Den plads, der således bliver frigjort i transitterminalerne, kan udnyttes til håndtering af gods, lyder det.
- Når man indregner de udgifter til vedligeholdelse og skader, som vi sparer, fordi batterierne ikke længere skal tages ud af køretøjet hver dag for at blive ladet op, har vores lithium-ion-flåde allerede tjent sig selv ind, siger André Bilz, team leader for Fleet Management Terminal Equipment hos Dachser.
Ifølge Dachser sparer selskabet med den nye batteriteknologi 9,6 mio. kilo CO2 årligt.
- Dachser investerer løbende i topmoderne logistikfaciliteter og udstyr, hvilket i sidste ende forbedrer kvaliteten af de ydelser, vi leverer til vores kunder. Dette moderniseringsprojekt er et fremragende eksempel på, hvordan profit og bæredygtighed kan gå hånd i hånd og samtidig skabe flere fordele for vores kunder, lyder det fra Michael Schilling, driftsdirektør i Road Logistics hos Dachser.
Dachser ønsker at have konverteret alle sine Road Logistics-faciliteter i Europa til den nye teknologi senest i 2022. Udskiftningen vil ske trinvis, så ingen faciliteter vil komme til at benytte begge teknologier på samme tid. Lithium-ion-teknologien er allerede indført med succes i afdelingerne i Radeburg og Erlensee (Food Logistics), og nu fortsætter arbejdet med opførelse og udvidelse af faciliteterne i blandt andet Freiburg og München, hvor den nødvendige elektriske infrastruktur er indarbejdet i planerne fra starten. /anga.