23948sdkhjf

Tysk maut-rabat til gasdrevne lastbiler

Maut-rabat hilses velkommen af lastvognsproducenten Iveco.

Et flertal i Forbundsdagen i Berlin har stemt for, at indføre en rabat på vejafgiften på tunge gasdrevne køretøjer. EU’s regler for vejafgifter tillader medlemslandene opkræver vejafgifter, til dækning af infrastrukturomkostninger og eksterne omkostninger i form af støjgener og luftforurening.

Det er sidstnævnte – altså den del af den tyske motorvejsafgift på lastvogne over 7,5 tons totalvægt – der opkræves til dækning af de skader luftforureningen medfører, der ikke længere skal opkræves af gasdrevne lastvogne.

Målet er at fremme anvendelsen af gasdrevne køretøjer, der udleder meget mindre mængder sundheds skadelige stoffer. Dertil kommer, at den fossile naturgas på sigt kan erstattes med den klimavenlige biogas.

Maut-rabatten træder i kraft 1. januar 2019 og gælder i en forsøgsperiode på to år.

Pris-vinder

Maut-rabatten hilses ikke overraskende velkommen af lastvognsproducenten Iveco, der har et bredt produktprogram med gasdrevne erhvervskøretøjer.

Iveco fremhæver i den forbindelse sin prisbelønnede naturgas-lastbil, Stralis NP, som netop er blevet udnævnt ”Sustainable Truck of the Year 2019”, der angiveligt kan køre over 1700 kilometer på én tank

Ifølge Iveco betyder maut-rabatten konkret, at en tur fra Padborg til München vil blive lidt over 1300 kr. billigere at køre i en gasdrevet lastbil i perioden 1. januar 2019 – 31. december 2020 (4 akslet > 18 tons), da gasdrevne lastbiler er fritaget for de 1,40 kr./km langs den 938 km lange strækning.

Lastvognsproducenten hævder, at en gasdrevet lastbil, der primært kører i Tyskland, vil med 100.000 km/år blive sparet for 139.500 kr. i maut og vil på biogas spare miljøet for 66.600 kg CO2 -udledning. Alt sammen i forhold til en dieseldrevet lastbil. Dertil kommer en besparelse ved at tanke LNG, som er billigere i Tyskland end diesel og benzin.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109