23948sdkhjf

Førerløs og eldrevet i Sverige

DB Schenker og Einride tester den førerløse el-lastvogn T-pod i kommerciel drift.

Verdens angiveligt første elektriske autonome lastbil forventes på offentlig vej senere dette år

DB Schenker og Einride lancerer installationen til det første kommercielle brug af en T-pod - en helt elektrisk autonom lastbil - på en DB Schenker-facilitet i Jönköping, Sverige.

T-pod'en vil løbende køre til og fra et lager, der baner vejen for en bæredygtig overgang af vejgodstransport.

- Vi hos DB Schenker arbejder fuldt ud på bæredygtig og innovativ logistik. Autonom kørsel bliver stadig vigtigere for dette. Sammen med Einride ønsker vi at bringe den første autonome, fuldt elektriske lastbil på offentlige veje i den nærmeste fremtid og dermed sætte nye standarder for morgendagens logistik, siger Jochen Thewes, CEO for DB Schenker.

Intet førerhus

- Tung vejtransport er ansvarlig for en væsentlig del af de globale CO2-emissioner. Ved at erstatte diesel med elektricitet reducerer vi CO2-udledningen med 90 procent. Vi er glade og taknemmelige for, at DB Schenker har valgt at være en del af denne revolution, der gør sig bemærket på et stort globalt marked, siger Robert Falck, CEO og grundlægger af Einride.

Einrides T-pod har intet førerhus, men overvåges og kan teleopereres af en menneskelig operatør, fra hundredvis af kilometer væk. Ved ikke at have et førerhus, kan du få et mindre køretøj, øget belastningskapacitet, større fleksibilitet, lavere produktionsomkostninger, lavere driftsomkostninger og optimeret energiforbrug, hvilket tillader at T-pod'en kun kører på batterier.

En flåde af T-pods kan koordineres af et intelligent routingsystem, der optimerer leveringstid, batterilevetid og energiforbrug, hvilket gør godstransporten så effektiv som muligt.

Einride og DB Schenker indledte deres partnerskab i april. Aftalen omfatter piloten i Jönköping og muligheden for yderligere piloter internationalt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078