23948sdkhjf

Filippinske chauffører til debat i Folketinget

ITD: Efterlyser klare cabotageregler og styrket kontrol.

Folketingssalen på Christiansborg var i går ramme om en hasteforespørgsel til transportminister Ole Birk Olesen og beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, der skulle  svare på kritiske spørgsmål om anvendelse af filippinske chauffører og chauffører fra andre lande uden for EU i dansk vejgodstransport.

Hasteforespørgslen kommer efter sagen om den omstridte transportvirksomhed Kurt Beier Transport, hvor politiet i sidste uge ryddede en chaufførlejr i Padborg, hvor mere end 20 filippinske chauffører efterfølgende blev afhørt om deres arbejdsforhold.

Sagen fik skarpe ord med på vejen fra begge fløje i Folketinget.

Ministrene tilkendegav, at regeringen vil arbejde for mere klare regler for cabotage- og kombikørsel samt for at styrke kontrollen på veje og rastepladser.

Ole Birk Olesen og Troels Lund Poulsen oplyste, at den danske regering i de forestående afsluttende EU-forhandlinger om vejpakken vil lægge afgørende vægt på nye klare regler for cabotage- og kombitransporter, hvor der skal aflønnes efter danske løn- og arbejdsforhold i forbindelse med cabotage- og kombitransporter i Danmark.

ITD hilser de to ministres løfter om skærpet kontrolindsats på området velkommen.

Kurt Beier Transport har efter sagen begyndte at rulle selv meldt sig ud af brancheorganisationerne ATL, Dansk Industri og ITD.

Forslagene fra de to ministre er ifølge en pressemeddelelse fra ITD helt på linje med den position, som ITD hele tiden har haft under vejepakkeforhandlingerne:

- Vi er i ITD helt enige med regeringen i, at der er brug for klare og tydelige regler på områderne for cabotage- og kombikørsel. Vi mener også, at EU’s udstationeringsregler bør gælde fra dag ét ved cabotage og kombikørsel. Det er nemlig kørsel, der er i direkte konkurrence med nationale vognmænd. Derfor har vi også forfægtet dette synspunkt siden vejpakken blev offentliggjort sidste år, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

ITD støtter Kommissionens oprindelige forslag om fem dages fri cabotage, alternativt 3-4 dage – dog udelukkende under den præmis, at cabotage omfattes af udstationering.

ITD er ligeledes positivt indstillet overfor regeringens ønske om at øge antallet af vejsidekontroller og i det hele taget styrke kontrollen på transportområdet.

- Vi ser meget gerne, at der strammes op på vejsidekontrollerne. Kontrollerne skal være effektive og målrettede, og der skal slås hårdt ned på alvorlige lovovertrædelser, så der både sikres ordentlige arbejdsvilkår for chaufførerne og fair og lige konkurrenceforhold for dem, der overholder loven, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.

Effektiv håndhævelse

For ITD er det afgørende, at der ikke indføres nye regler, der ikke kan håndhæves effektivt. Derfor ønsker ITD også at øge kontrolindsatsen – og gerne mere end det, som Kommissionen oprindeligt foreslog i vejpakkeudspillet. EU-Kommissionen foreslår, at der fastsættes et minimumsniveau for årlig kontrol på to procent fra 2020. ITD ønsker at øge dette, så hvert medlemsland skal tilrettelægge kontrollen på en sådan måde, at minimum fem procent af alle cabotagekørsler kontrolleres årligt.

Endelig opfordrer ITD Kommissionen til at stille et generelt krav om, at nationale myndigheder anerkender elektroniske transportdokumenter i kontrollen, herunder det elektroniske fragtbrev. Med Kommissionens anerkendelse af elektroniske dokumenter i de foreslåede initiativer og indførelsen af den nye digitale tachograf med GPS fra 2019 forventes kontrollen af cabotage at blive bedre.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11