23948sdkhjf

Stigende trafik på motorvejene

Økonomisk vækst i samfundet øger trængslen.

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at der er kommet mere trafik på motorvejene – især i Hovedstadsområdet.

Udvalgte målinger på fire af de største indfaldsveje til København – Amagermotorvejen, Køge Bugt Motorvejen, Motorring 3 og Helsingørmotorvejen – viser vækstrater i størrelsesorden 3,8 procent til 4,7 procent i årets første otte måneder. Til sammenligning ligger landsgennemsnittet for væksten på alle motorveje på 3,1 procent.

Årsagen til den større motorvejstrafik skal blandt andet findes i den generelle trafikvækst, men også som følge af en række motorvejsudvidelser, der får bilisterne til at ændre kørevaner. Når der sker udvidelser af motorvejsnettet, sker der stort set altid en aflastning af de mindre veje, lyder det fra Vejdirektoratet.

- Helt generelt oplever vi en markant vækst i trafikken på de store veje i disse år. Væksten skyldes efter vores vurdering blandt andet den økonomiske fremgang, den stigende beskæftigelse, det øgede privatforbrug og den voksende bilpark, og det er oplagt at nogle af disse faktorer slår særligt stærkt igennem i Hovedstadsområdet for tiden, siger Niels Tørsløv trafikdirektør i Vejdirektoratet.

I det hele taget er der vækst i trafikken på stort set alle de motorveje, som Vejdirektoratet har målt på. Og det tegner et samlet billede af en større mobilitet, men også et motorvejsnet, der kommer under stadig større trafikpres.

- Der kører flere biler på motorvejene, end der gjorde året før. Det er positivt, at bilisterne vælger motorvejsnettet, for når motorvejsnettet bliver valgt frem for mindre veje, sker der alt andet lige færre uheld. Samtidig giver det os i Vejdirektoratet en udfordring med at hjælpe med at få trafikken på det overordnede vejnet til at glide bedst muligt. Denne opgave søger vi blandt andet at løse med bedre og hurtigere håndtering af hændelser på vejnettet, en aktiv og præcis trafikinformation, der hjælper trafikanterne bedst muligt gennem perioderne med spidsbelastninger på motorvejene, samt kampagner, siger Niels Tørsløv.

De seneste mange års udvidelser af motorveje har samlet set bidraget til en markant forøgelse af kapaciteten på vejnettet, men Vejdirektoratets trafikprognoser viser, at trængslen på de hjemlige motorveje vil fortsætte med at stige i de kommende år. Og hvis man kigger frem mod 2030, så vil blandt andet veje som E45 Østjyske Motorvej og E20 Fynske Motorvej samt flere af de store motorveje i Hovedstadsområdet have det, der kaldes en kritisk belastningsgrad. /anga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078