Kurt Beier Transport ransaget
Speditions- og transportvirksomheden Kurt Beier Transport – der har hovedsæde i Esbjerg – er blevet mål for voldsom kritik. Det sker efter afsløringen af tilsyneladende elendige opholdsforhold for op mod angiveligt 200 filippinske chauffører på virksomhedens faciliteter i Padborg.
Ifølge en pressemeddelelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi, gennemførte Udlændingekontrolafdelingen (UKA Vest) ved Syd- og Sønderjyllands Politi tidligt tirsdag morgen et kontrolbesøg hos transportvirksomheden Kurt Beier Transport i Padborg for at undersøge forholdene for en gruppe filippinske chauffører. Kontrolbesøget blev foretaget i samarbejde med en bred viften af myndigheder.
I forbindelse med besøget er 22 filippinske chauffører og fire kollegaer fra Sri Lanka frivilligt taget med politiet og afgiver i øjeblikket forklaring om de nærmere vilkår og forhold i forbindelse med deres ophold i Danmark.
Det gælder blandt andet deres arbejdsforhold, ansættelsesforhold samt skatte- og boligforhold.
Spartanske forhold
Chaufførerne er ifølge politiet ansat på kontrakter i Kurt Beier Transports polske datterselskab. De har indtil tirsdagens razzia opholdt sig under det politiet beskriver som meget spartanske forhold på et område, der tilhører Kurt Beier, i Padborg.
Det er politiets og de øvrige deltagende myndigheders umiddelbare opfattelse, at der er konstateret forhold - som sammenholdt med de foreløbige forklaringer fra chaufførerne - giver anledning til yderligere undersøgelse.
I forbindelse med aktionen samarbejder Udlændingekontrolafdelingen (UKA Vest) med Arbejdstilsynet, Skattestyrelsen, Aabenraa Kommune samt Brand og Redning Sønderjylland om at afdække forholdene for de filippinske chauffører. Dermed har politiet valgt at inddrage et meget bredt udsnit af myndigheder, hvilket tyder på at målet er at afdække eventulle ulovligheder i forhold til et bredt udsnit af lovgivningen.
Menneskehandel
Politiets rolle i forbindelse med aktionen er, at kontrollere om der kan være tale om, at forholdene for chaufførerne er af en sådan beskaffenhed, at der kan være tale om overtrædelse af straffelovens bestemmelser om menneskehandel.
Det er desuden politiets opgave, at undersøge om arbejds- og opholdstilladelser er i orden. Og politiets arbejde er også at indgå i et fælles koordineret samarbejde rettet mod social dumping sammen med Arbejdstilsynet og Skattestyrelsen.
Derudover er der i det fælles myndighedssamarbejde også et samarbejde med Center mod Menneskehandel under Socialstyrelsen samt arbejdsmarkedets parter m.fl., hvor fokus for samarbejdet er at sikre, at både arbejdsgivere og de ansatte overholder lovgivningen på området.
Skattestyrelsen deltager ligeledes i aktionen som led i den samlede myndighedsindsats mod social dumping. Formålet er at kontrollere, at udenlandske virksomheder er korrekt registreret og afregner korrekt skat til Danmark samt at sikre fair konkurrencevilkår. Det sker blandt andet ved, at Skattestyrelsen interviewer de ansatte og spørger ind til deres ansættelses- og arbejdsforhold. Skattestyrelsen oplyser, at det endnu er for tidligt at konkludere på dagens aktion.
Syd- og Sønderjyllands Politi opdaterede midt på eftermiddagen tirsdag pressemeddelelsen, og bekræftede at undersøgelserne og afhøringen af chaufførerne stadig var i gang.
Voldsom kritik
Over for fagbladet 3F afviser direktør Karsten Beier, Kurt Beier Transport, at der grund til kritik. Han fastholder, at alle love og regler er overholdt, og peger på, at de filippinske chauffører frivilligt arbejder for virksomheden.
- De har et sted at sove, og vi giver dem kost og logi, har Karsten Beier udtalt ifølge fagbladet.
Hvor politiet betegner chaufførernes opholdsforhold som spartanske, beskriver fagforeningen 3F chaufførlejren – hvor chaufførerne kan afvikle det lovpligtige weekendhvil – som slumlignende.
Fagbladet 3F skriver også, at to filippinske chauffører har forklaret, at de kører to mand på lastbilerne, der dermed kan køre i hele 21 timer i døgnet. Men da det er ulovligt, at opholde sig i lastvognens køjer under kørslen, må den chauffør, der ikke kører, tilbringe hvilet i passagersædet. Resultatet er angiveligt chauffører, der falder i søvn bag rattet.
I 3F Transports lokalafdeling i Aabenraa siger brancheformand Jørgen Christensen:
- De har boet under kummerlige forhold. Det er en trailer med en presenning op over, og så har de en skummadras liggende i bunden af traileren.
Fagbladet 3F hævder de filippinske chauffører kører til en timeløn på ned til 15 kroner.
Stor kunde på vippen
En af Kurt Beier Transports store kunder DSV A/S er angiveligt rystet over chaufførernes arbejdsforhold og har bedt Kurt Beier Transport om en redegørelse, for at høre underleverandørens forklaring.
- Vi har ikke tidligere hørt om den slags problemer hos Kurt Beier, men hvis der er hold i anklagerne, er det uacceptabelt for os, og det kan ende med, at vi opsiger samarbejdet med dem, siger kommunikationschef i DSV, Tina Hindsbo, til Fagbladet 3F.