Godsfremgang på Hanstholm Havn
Hanstholm Havn først og fremmest er kendt som fiskerihavn. Men godsvolumenerne udvikler sig også særdeles positivt på den nordjyske erhvervshavn.
I 2017 håndterede havnen knap 100.000 tons mere end tre år tidligere i 2014, og nu skaber havneudvidelsen med en ny multiterminal kapacitet til håndtering af de stigende godsmængder.
Aktivitetsniveauet er stigende på Hanstholm Havn, og med en igangværende havneudvidelse samt forbedringer af havnens infrastruktur og eksisterende anlæg for mere end en halv mia. kroner, har havnen sat kurs mod nye rekorder.
Det gælder bl.a. mængden af håndteret gods, der – eksklusiv de mange materialer til havnebyggeriet – er steget mærkbart over de seneste knap fire år, parallelt med en stigning inden for fiskeriet, som er havnens primære forretning, og hvor den samlede værdi af fisk i 2017 slog rekord med over 1 milliard kroner.
Multiterminal på 140 meter
Sideløbende med havnens mål om at blive Europas førende konsumfiskerihavn, ser Hanstholm Havn derfor frem til endnu bedre forhold til håndtering af de stigende godsmængder.
Det skriver havnen i en pressemeddelelse.
Efter udvidelsen står havnen nemlig klar med en ny multiterminal med 140 m kaj og forberede anløbsforhold med nye moler og en øget vanddybde i indsejlingen.
I 2017 blev der i havnen håndteret hele 274.000 tons gods mod 176.600 tons tre år tidligere i 2014, hvilket svarer til en stigning på omkring 100.000 tons.
Også fra 2016 til 2017 trådte en markant stigning frem, da havnen i 2017 håndterede 29 procent mere gods end i 2016.
Her var det i særdeleshed ekstra mængder træ, der fyldte godt på kajkanten - med følgeskab af småsten fra havbunden, betegnet søral, der steg med 44 pct. samt store mængder fiskemel med en fremgang på hele 98 pct.
Der er i år udsigt til endnu et fint gods-år, da de første otte måneder af 2018 overgår samme periode sidste år med knap 16.000 tons gods. Pr. 30. september 2018 har havnen håndteret ca. 239.000 tons mod sidste års ca. 223.000 tons i samme periode, hvor særligt søral, sten, sand og grus træder frem.
Mægler mærker stigning
En af de virksomheder, der er i tæt berøring med de mange godstyper til og fra Hanstholm Havn, er shipping- og speditionsfirmaet Nordshipping, der som mægler assisterer mange forskellige skibe med gods ind og ud af havnen.
- Jeg har en klar fornemmelse af, at der i år bliver håndteret mere gods – særligt søral. Derudover begyndte der sidste år at komme en stigende mængde fiskemel, da fiskemelsfabrikken TripleNine fra Thyborøn i 2017 begyndte at oplagre og udskibe fiskemel fra Hanstholm, fortæller indehaver Peter Toftdahl Olesen.
Udover de mere kendte og gengående godstyper i havnen som fiskemel, sten og træ, har Nordshipping i år også assisteret med håndtering af mere atypiske godsformer til og fra Hanstholm Havn:
- På grund af den varme sommer har vi i år, for første gang nogensinde, sendt tre skibe til Norge lastet med halmballer til sultne køer. Derudover har vi haft et skib med koks, der blev sejlet hertil fra Skotland, hvilket også hører til de mere sjældne leverancer.
Havneudvidelse øger kapaciteten
Med havneudvidelse får Hanstholm Havn bl.a. en øget dybde i indsejlingen, et nyt bassin med 350 m kaj, 135.000 m2 baglandsareal til virksomhedsetablering og 30.000 m2 multiterminal. Netop den nye multiterminal vil være ideel til håndtering af gods, der kan lastes og losses fra terminalens 140 m kaj, i ultrakort afstand til havnens indsejling
- Ikke alene er vi i Hanstholm tæt på nogle af de bedste fiskepladser i Nordsøen. Vi er også placeret med direkte forbindelse til ’den blå motorvej’ og korte afstande til Norge, England, Holland, Tyskland og andre centrale, europæiske markeder. Det skaber gunstige muligheder for konkurrencedygtig godstransport via særligt søvejen, fortæller forretningsudvikler Rasmus Buchardt Sørensen
Havneudvidelsen skal ikke bare sikre udvikling af eksisterende godstyper, men også trække nye. Havnen fremhæver selv placeringen tæt på skibstrafikruterne i Nordsøen og Skagerrak en køretid på blot halvanden time til motorvejsnettet.
Bedre besejlingsforhold
Rasmus Buchardt Sørensen fortæller, at Hanstholm Havn i takt med udvidelsesarbejdet er i dialog med forskellige virksomheder, der er interesserede i de muligheder, som den nye havn rummer, når den står færdig i 2020.
Også hos Nordshipping ser Peter Toftdahl Olesen frem til, at havneudvidelsen er færdig, hvor bl.a. nye moler, øget vanddybde og nye kajanlæg vil skabe forbedrede forhold og gøre det mere attraktivt at anløbe Hanstholm Havn:
- Jeg ser specielt meget frem til, at havnen får bedre og mere rolige besejlingsforhold. Det vil gøre det meget lettere for store skibstyper at komme i havn, og åbner samtidig mulighed for at transportere endnu mere gods til og fra Hanstholm. /Smir