Carriage ban vedtaget
IMO vedtog fredag det såkaldte carriage ban, der betyder, at det bliver ulovligt at have brændstof ombord, der har en højere svovlprocent end 0,5 procent, med mindre der er installeret scrubber, der renser røgen for svovl. Forbuddet træder i kraft 1. marts 2020.
Hos Danske Rederier har man længe arbejdet hårdt for carriage ban som en grundlæggende hjørnesten for at sikre simpel og effektiv håndhævelse af svovlkravet, og derfor udløser den endelige vedtagelse stor tilfreds, lyder det:
- Den endelige vedtagelse af carriage ban er en afgørende milepæl i at sikre simpel og effektiv håndhævelse af det globale svovlkrav, og IMO har hermed sendt et klart signal til omverdenen om, at man står ved de regler, som man har vedtaget, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.
Ifølge organisationen bekræftede et overvældende flertal af medlemslandene under mødet, at det globale svovlkrav træder i kraft den 1. januar 2020 og udtrykte desuden forståelse for industriens behov for klare retningslinjer i den afgørende forberedelsesfase frem mod 2020.
- Vi er meget tilfredse med resultatet af forhandlingerne. Klar og robust håndhævelse er fuldstændig afgørende for at sikre, at 2020 kravet ikke kompromitterer erhvervets fair konkurrencevilkår samtidig med, at de tilsigtede miljø- og folkesundhedsmæssige fordele opnås. At indsamle erfaringer og data omkring brugen af brændstoftyper har vi som sådan ikke noget imod, men hvis det skulle indebære håndhævelse med let hånd i den periode data indsamles, ville det have været en alvorlig udfordring for erhvervet, siger Maria Skipper Schwenn. /anga.