23948sdkhjf

Hamborg Havn styrker baneforbindelse til Litauen

Litauiske Jernbaner, Metrans Gruppen og Hamborg Havn styrker relationerne.

Hambuorg Havn og Metrans Group udvider samarbejdet med litauisk godsbaneselskab.

Forleden kunne Axel Mattern, der er CEO for Hamborg Havns markedsføringsselskab og vicedirektør i Litauens Jernbaneselskab Egidijus Lazauskas, der også er direktør for Litauens Jernbaneselskabs godsbaneselskab, underskrive et Memorandum of Understanding (MOU) om et tættere samarbejde om styrkelse af godsbaneruterne mellem Hamborg Havn og Litauen.

Samtidig har Hamburger Hafen und Logistik AG - HHLAs intermodale datterselskab Metrans Group og Litauens Jernbaner underskrevet en hensigtserklæring om at fremme og forbedre grænseoverskridende godstrafik.

Det er den mangeårige og stærke vækst i Litauens økonomi, der får de tre parter til at tro på øget investeringslyst hos litauiske virksomheder. En udvikling, der bliver understøttet af tilskud fra EU.

Det skriver Hamborg Havn i en pressemeddelelse.

Sø og bane

Søtransporten mellem Hamborg Havn og Litauen satte en ny rekord sidste år med omkring 128.000 containere med en ny rekord. Det svarer til en stigning på 7,8 procent i forhold til året før.

Skinnerne spiller også en betydelig rolle for godstrafikke mellem Hamburg og Litauen. Partnerne i det nye samarbejde lægger særlig vægt på implementeringen af infrastrukturudviklingsprojekterne Rail Baltica og East-West Transport Corridor.

Rail Baltica er et jernbaneforbindelse, der er planlagt til at løbe fra Warszawa via Kaunas og Riga til Tallinn - med færge eller tunnelforbindelse til Helsinki. EU-landene Polen, Litauen, Letland, Estland og Finland er involveret.

Rail Baltica

Så sent som  juni i år købte HHLA den største estiske container / multifunktionelle terminal, Transiidikeskuse AS i Muuga, nær Tallinn. Derfor er HHLAs datterselskab Metrans da også særligt interesseret i Rail Baltica-jernbanekorridoren for at styrke forbindelserne mellem den nye Baltic terminal i Estland og Metrans-netværket.

Rail Baltica vil blive anlagt med den normale skinnebrede i Europa (1,435 meter) i stedet for den russiske skinnebredde på 1,52 meter. Banestærkningen bliver mindst 950 kilometer lang. - Rail Baltica vil med sin placering udgøre en vigtig forbindelse, der sikrer Litauen et stort potentiale for tættere samarbejde med havnen i Hamburg, siger Marina Basso Michael, Port of Hamburg Marketing, markedschef for Østersøregionen og Østeuropa.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095