Regeringen forlænger jagten på svovlsyndere
Regeringen søsætter i øjeblikket en stribe tiltag på miljø- og klimaområdet. Dermed skærper regeringen sin grønne profil markant – op til det Folketingsvalg, der højst ligger ni måneder væk.
Senest har miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann- Jensen (V) rettet blikket mod luftforureningen fra søfarten. Som Transport-Tidende skrev i går, vil Jakob Ellemann-Jensen iværksætte en undersøgelse af luftforureningen fra krydstogtsskibe – især i forbindelse med deres ophold i havnene.
Nu har han annonceret, at kontrolindsatsen mod skibenes udledning af svovl forlænges i fire år. Samtidig vil han fremover offentliggøre navnene på de skibe og rederier, der udleder for meget svovl.
Snydere
Siden 2015 er forureningen med svovl i luften over Danmark mere end halveret. Det skyldes nye skrappe krav til indholdet af svovl i brændstof fra skibe. Men rederier kan spare mange penge ved at snyde og fortsat sejle med det gamle svovltunge brændstof.
Derfor vil regeringen sikre en stærk kontrol med luftforureningen fra skibe og afsætter 12 mio. kroner over de næste fire år.
Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.
- Vi tager olieprøver i havne, men vi har også helikoptere til at kontrollere fra luften og en ”forureningssniffer” på Storebæltsbroen. Det har været ekstraordinære tiltag, men nu sikrer vi en fire-årig finansiering. Det er vigtigt for at sikre renere luft til gavn for vores sundhed og miljøet, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Rederier, der snyder, straffes med høje bøder. Indtil videre er den største bøde, der er betalt, på 375.000 kroner.
Gabestok
Rederier, der snyder, risikerer mere end bøder. Regeringen har netop fremsat et lovforslag, der skal gøre det muligt at offentliggøre navnene på dem, der bryder svovlreglerne.
- Vi vil gerne sætte en fed streg under, at man ikke skal spekulere i at spare penge ved at forurene luften. Det skader både sundheden, miljøet og alle de lovlydige rederier. Heldigvis overholder langt de fleste reglerne. For mig handler det ikke om at hænge nogen ud, men om at sikre ren luft og lige konkurrence, siger Jakob Ellemann-Jensen.
Skibsfarten anslås at være årsag til ca. 20 procent af de samlede sundhedsskader fra luftforurening i Danmark.