Halløj på rastepladserne - 2. del
Parkeringspladser til lastbiler på rastepladser med chaufførfaciliteter som toiletter, borde, bænke og skraldespande ser desværre ud til at blive en mangelvare langs landevejene. Godt halvdelen af de nuværende rastepladser er blevet – eller vil blive – omdannet til parkeringspladser, hvor asfalt til at parkere på er den eneste attraktion.
Det vil let kunne føre til større tryk på de landevejs-rastepladser, hvor der fortsat er chaufførfaciliteter, og på de i forvejen hårdt pressede motorvejs-rastepladser, hvor forbuddet mod parkering over 25 timer nu vil blive håndhævet med hård hånd og ikke mindst med store parkeringsbøder og -afgifter.
Som en lastbilchauffør med 40 års erfaring skriver i kommentarsporet på www.transporttidende.dk, er der ikke noget at sige til, at chaufførerne bliver stressede, hvis de kører ind på rastepladserne for at holde hvil og alt er optaget. Han skriver, at med de bødetakster, der er for at overtræde køre/hviletid, er det jo billigere at betale for ulovlig parkering!
Velkommen til anden del af vores føljeton ”Halløj på rastepladserne”.
Halløj #4: Formålet står jo i finansloven
EU-Kommissionen har sendt Danmark en åbningsskrivelse, fordi det er EU-kommissionens opfattelse, at den danske regel om højst 25-timers parkering på rastepladserne langs motorvejene krænker friheden til at udveksle tjenesteydelser og dermed er traktatstridig. Kommissionen mener, at Danmark gør sig skyldig i at diskriminere på baggrund af nationalitet, fordi 25-timers reglen vil påvirke chauffører fra andre medlemsstater uforholdsmæssigt mere end danske chauffører, da danske lastbilchauffører i de fleste tilfælde vil være i stand til at komme hjem, når de holde lovpligtige hvil over 25 timer.
Omvendt siger den danske regering, at reglen ikke er diskriminerende, fordi det er en generel og objektiv regel, der gælder både danske og udenlandske lastbiler, og reglen er derfor ikke udtryk for forskelsbehandling.
Det skal blive spændende at se, hvor stor vægt EU-Domstolen ved en evt. kommende retssag mod Danmark vil lægge på, at denne forklaring i det danske svar af 21. september 2018 står i kontrast til finansloven for 2018. Her står der nemlig direkte, at formålet med parkeringsbegrænsningen er at forhindre, at særligt udenlandske lastbiler langtidsparkerer på de danske rastepladser.
Halløj #5: Meget dyrere overalt i landet
Da transportminister Ole Birk Olesen holdt møde med transportordførerne for de tre regeringspartier og Dansk Folkeparti den 28. februar 2018, blev de ikke kun enige om, at parkering over 25 timer skulle gøres forbudt på rastepladserne langs motorvejene. De blev ifølge den pressemeddelelse, der blev sendt ud efter mødet, også enige om, at bøderne og afgifterne for ulovlig parkering skulle stige betydeligt. Regeringen lægger op til, at den generelle sats for overtrædelse af standsnings- og parkeringsforbud for køretøjer over 3.500 kilo sættes op fra 510 kroner til 2.040 kroner. Denne firedobling bliver en realitet allerede 1. januar 2019, hvis regeringens lovforslag herom vedtages i løbet af efteråret.
Det kan hurtigt gå hen og blive en høj pris at betale for vognmænd, der bringer varer ud i byområder med korttidsparkering. Spørgsmålet er, om de alle har været fuldt ud klar over det hele tiden?
Halløj #6: På toilettet hos private virksomheder
En afdelingsleder hos Vejdirektoratet er i Jydske Vestkysten 26. august 2018 citeret for at sige, at beslutningen om at fjerne toiletter på rastepladser langs landevejene er truffet ud fra ”nærheden til andre toiletter på samme rute”. Med det mener han, ”at der i nærheden af større byer som reglen vil være muligheder for at finde et toilet f.eks. på servicestationer eller en grillbar eller en fastfood-restaurant.”
At der findes toiletter disse steder, er unægtelig korrekt. Men er det virkelig Vejdirektoratets politik – eller opgave - at henvise toilettrængende lastbilchauffører, der i et vist omfang skal have deres biologiske behov til at falde sammen med tidspunkterne for deres lovpligtige hvil, til at parkere deres lastbiler på parkeringspladser, der er forbeholdt private virksomheders kunderne? Og henvise lastbilchaufførerne til at benytte private virksomheders kundetoiletter?
(Denne klumme er også bragt i Transport Tidende nummer 18).