Mere gods på lastbilerne
Det har altid været god vognmandslatin at udnytte lastbilens lastekapacitet bedst muligt. Jo mere gods per kørt kilometer er simpelthen godt købmandsskab.
I praksis er det dog ikke nogen let øvelse at sikre, at ladet, hængeren og traileren er fyldt, hver gang chaufføren træder koblingen i bund og sætter i første gear.
Ofte kan kunden ikke fylde bilen helt på udturen, og der sjældent så meget returgods som ønskeligt til hjemturen.
Derfor har en udnyttelsesgrad på omkring to tredjedele af kapaciteten længe været udgjort et nærmest ubrydeligt loft.
Men ny viser tal fra Danmarks Statistik, at omkring 70 procent af lastbilernes kapacitet er udnyttet.
Det skiver arbejdsgiverforeningen ATL, der angiver to årsager til den høje udnyttelsesgrad.
Den første er den aktuelle højkonjunktur, der betyder der simpelthen er mere gods på markedet. Den anden er, at transportbranchen har øget fokus på at øge udnyttelsesgraden.
ATL har fået bekræftet tallene hos Esbjerg Gods, der har omkring 100 lastbiler, som fragter stykgods rundt i hele landet.
- Der er meget gods, som skal fragtes. Og så sidder vi hele tiden og ser på, hvordan vi kan fylde bilerne op, siger Peter Kristiansen, der er controller hos Esbjerg Gods.
Virksomheden har for eksempel skiftet løftevognene på lastbilerne ud med stablere. De kan løfte godset op på et ekstra dæk i op til 1,8 meters højde. Det betyder, at der kan komme 5-6 paller mere på hver bil.
Peter Kristiansen ærgrer sig dog over, at prisen på at fragte gods er blevet så lav, at virksomheden har svært ved at tjene penge.
- Konkurrencen er meget hård, og priserne er for lave, siger Peter Kristiansen.
55 procent
Omkring finanskrisen var det kun 55 procent af kapaciteten i lastbilerne, som blev udnyttet. Men siden er der gradvist kommet mere gods i bilerne, så branchens ligger på en udnyttelse omkring 70 procent, viser tallene fra Danmarks Statstik.
Chefkonsulent i ATL Bent Bejstrup mener, at den økonomiske krise for ti år siden på sin vis har hjulpet vognmændene.
- Det fik mange vognmænd til at optimere driften. Og det kan de udnytte nu, hvor de har travlt, siger han.
Bent Bejstrup understreger, at der er en øvre grænse for, hvor stor en del af kapaciteten, det er muligt at udnytte.
- Det er svært at forestille sig en situation, hvor man kan tage nyt gods med, hver gang man sætter noget af. Tankvogne bliver for eksempel tømt i løbet af en arbejdsdag. Det er formålet med det hele, understreger han.