AMU forbedrer nordjysk luftkvalitet
AMU Nordjylland har de sidste tre måneder testet et nyt brændstof, der bidrager til renere luft.
Produktet er Shell GTL, som er et syntetisk brændstof, der resulterer i renere luft. GTL står for Gas-To-Liquids, og brændstoffet er fremstillet af naturgas frem for råolie. Det flydende brændstof bruges på samme måde som almindelig diesel og fungerer i alle blandingsforhold fra 0 til 100 procent.
AMU Nordjylland anvender Shell GTL til busser og lastbiler på både hovedadressen på Sofievej i Aalborg og køreteknisk anlæg i Nørresundby. I alt 32 store køretøjer er omfattet af skiftet til det renere brændstof. Med et forbrug på cirka 120.000 liter brændstof om året får det en mærkbar miljømæssig effekt, at AMU Nordjylland har gennemført skiftet, lyder det.
- Vi har brugt det nye brændstof hen over sommeren, og vi har ikke oplevet gener eller dårligere ydeevne ved omlægningen. Derfor har vi nu besluttet at foretage et 100 procent skifte fra almindelig diesel til Shell GTL. Vores lastbiler og busser kører primært i og omkring Aalborg by, og vi er naturligvis glade for at kunne bidrage til en bedre luftkvalitet i Aalborg og omegn, siger uddannelses- og markedschef Morten Lund Dam, AMU Nordjylland.
Et samarbejde med perspektiver
Skiftet til det renere brændstof sker sammen med energivirksomheden DCC Energi, der sælger Shell GTL i Danmark. Her ser man ifølge administrerende direktør Christian Heise en fortsat stigende interesse for produktet, som et renere alternativ til diesel.
- I dag kører en lang række virksomheder på GTL-brændstof - herunder blandt andre Nordjyske Jernbaner, Colas og Keolis busser i Aalborg. Også lystbådehavne i eksempelvis Frederikshavn og Struer har valgt at skifte til Shell GTL. At AMU Nordjylland nu også vælger at overgå til Shell GTL, ser vi som en spændende udvikling med gode perspektiver. Dels bliver AMU Nordjyllands elever og kursister nu præsenteret for et mere miljøvenligt produkt, og samtidigt kan det forhåbentlig medføre at andre transportskoler også ser mulighederne i at udskifte diesel med Shell GTL, siger Christian Heise, DCC Energi. /anga.