23948sdkhjf

Halløj på rastepladserne

Klumme af Henrik Beck, politik- og kommunikationschef hos Danske Speditører.

Der skal være tilstrækkeligt mange og gode rastepladser de steder, hvor lastbilchaufførerne befinder sig med deres lastbiler, når de skal holde deres lovpligtige hvil.

Findes der ikke tilstrækkeligt mange gode rastepladser, er der risiko for, at chaufføren må fravige den naturlige rute fra punkt A til B for at finde et sted med en egnet og lovlig parkeringsplads, et bord, en bænk og et toilet. Skal chaufførerne på denne måde køre omveje for at afvikle deres lovpligtige hvil, kommer der stive led i logistikkæderne. Resultatet bliver, at transporten tager længere tid og bliver dyrere.

Halløj #1: Når man skal

Vejdirektoratet er gået i gang med at fjerne toiletter, borde, bænke og skraldespande på godt halvdelen af de statslige rastepladser langs landevejene.

To af disse rastepladser befinder sig syd og nord for Hviding på rute 11 omkring Ribe. Jydske Vestkysten har sendt en journalist og fotograf ud for at dokumentere konsekvenserne. Det kom i avisens spalter 26. august 2018. Historien er så god, at Ekstra Bladet fulgte trop den 31. august 2018.

En afdelingsleder i Vejdirektoratet er citeret for at sige, at toiletterne på rastepladserne syd og nord for Hviding er i så ringe forfatning, at han har svært ved at tro, at nogen vil savne de to toiletter.

Denne forventning om at de to toiletter ikke vil blive savnet, synes at blive modsagt af de faktiske forhold omkring Hviding. Ejeren af den jord, som lægger areal til den ene af rastepladserne, forklarer til Jydske Vestkysten, »at bilisterne nu går ind i skoven bag rastepladsen og skider.«

At det forholder sig sådan, dokumenteres i spalterne af avisens udsendte journalist - og ikke mindst af et billede, der – som det ofte er tilfældet med gode fotos – fortæller mere end tusinde ord.

Halløj #2: Måske endda udsigt til nye toiletter, borde og bænke

Det meget stigende foto er efterfølgende også blevet bragt af Ekstra Bladet, der nu kan tilføje, at Vejdirektoratet vil bede den driftsoperatør, der bl.a. klipper græs og samler affald, om at tage ud og få ryddet op.

Lakonisk citerer Ekstra Bladet derefter afdelingslederen i Vejdirektoratet for at sige, at toilettet og skraldespanden blev fjernet for at spare penge på driften.

Netop nu er kritikken af Vejdirektoratets nedgradering af de 134 rastepladser så massiv og højlydt, at det endda måske kan ende med, at Vejdirektoratet skal anskaffe nye toiletter, borde, bænke og skraldespande til de rastepladser, der allerede er blevet strippet for disse chaufførfaciliteter.

Halløj #3: Lidt mere hvid maling

Også på rastepladserne langs motorvejene er der halløj. Inden 25-timers begrænsningen trådte i kraft 1. juli i år, kunne det også udløse en parkeringsafgift at parkere udenfor de markerede båse. Nu er der kommet øget kontrol på de statslige rastepladser ved motorvejene, og en del chauffører har – måske endda til stor overraskelse for dem selv - fået en parkeringsafgift på 1000 kroner for at parkere udenfor de optegnede båse på stopfyldte rastepladser. Det har de gjort, når de har været tæt på at løbe tør for køretid.

Fra 1. januar 2019 vil en sådan parkering uden for båsene koste 3000 kroner. Det er altså ikke småpenge, der er tale om.

At det lige pludselig kan komme til at koste penge at parkere uden for parkeringsbåsene – også selv om man ikke er til gene for andre ved at holde i nærheden af den gennemgående kørebane - har vakt utilfredshed. Pressen citerer en vognmand for at sige, at hvis han modtager en parkeringsafgift for det, så vil han gå til domstolene.

Transportordfører Kim Christiansen (DF) siger, at han nu vil kontakte Vejdirektoratet og få dem til at lave en vurdering af, om der kan være plads til flere optegnede båse på rastepladserne. Han siger, at "der skal selvfølgelig være plads til andet end lastbiler på de statslige rastepladser, men hvis der er ledig plads, mener jeg, det meget vel kan bruges til at skabe større parkeringskapacitet til lastbiler."

Kan lidt flere hvide malingstreger på asfalten bidrage til at sikre mere plads til lastbilerne på rastepladserne, må man virkelig spørge sig selv, hvorfor pokker det ikke er sket allerede!

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11