Næste tachograf-generation på trapperne
Efter planen vil den næste tachograf-generation blive introduceret på ny lastvogne fra juni 2019. Dermed vil tachografen registrere langt flere data end hidtil – herunder præcise positionsdata.
Det får dele af den europæiske transportbranche til at se den nye tachograf som et stærkt værn mod ulovlig cabotagekørsel og social dumping.
De forventer, at tachografen vil gøre det langt lettere for kontrolmyndighederne i EU, at dokumentere overtrædelse af reglerne.
Derfor følger man også den smarte tachograf med den største interesse i brancheorganisationen DTL – Danske Vognmænd
På det årlige NORDUK-møde for nordiske transportorganisationer og myndigheder var der optimistiske toner om, at den kommende smarte tachograf vil kunne introduceres tidligere, end der ellers var udsigt til.
- Tachografen foretager løbende gps-registreringer og registrering af grænsepassager. Og med den får vi et nyt og kærkomment værktøj i kassen til at komme den ulovlige kørsel til livs, siger underdirektør i DTL Ove Holm, som deltog på årets NORDUK-møde.
Bør være krav
For DTL står er det soleklart, at den smarte tachograf skal være adgangsbilletten, hvis man vil køre cabotage og internationale transporter i EU.
DTL ser da også tachografen i sammenhæng med EU’s vejpakke, der endnu ikke er sluppet gennem Europaparlamentets nåleøje.
- På mødet var der bred enighed om, at nøglen til en løsning i forhandlingerne om mobilitetspakken er en aftale om reglerne for udstationering af arbejdstagere. Der tegner sig samtidig et flertal for, at reglerne også skal gælde for international transport i hvert fald tredjelandstransport og kombineret transport, siger Ove Holm.
DTL’s folk i EU, rapporterer, at forhandlingerne i Parlamentet går trægt, men der er planlagt møder mellem Parlamentets to involverede udvalg, transportudvalget og beskæftigelsesudvalget.
Samtidig står det klart, at det østrigske formandskab er gået aktivt ind i arbejdet med at nå frem til et kompromis inden årets udgang.
NORDUK-mødet fandt sted i begyndelsen af september, denne gang i Helsinki med repræsentanter fra branche og myndigheder i de nordiske lande, Holland og Storbrittanien samt EU-Kommissionen.
I mødet deltog både NLA og de fire nordiske vognmandsorganisationer i NLA, DTL, NLF, SÅ og SKAL.