Transportpolitikere vakler i rastepladssagen
På Christiansborg er der stadig er håb om, at den nye p-begrænsning på maksimalt 25 timer for lastvogne vil løse problemet med mangel på rastepladser til lastvogne. Men chaufførerne, har stadigt mere end svært ved at finde ledige p-båse til lastvogne. Derfor ender mange – som hidtil – med at parkere uden for p-båsene.
Med den skærpede p-kontrol, der er fulgt med p-begrænsningen, kommer et stigende antal chauffører og vognmænd nu i klemme, fordi deres lastvogne må parkeres uden for de markerede p-båse, fordi de skal overholde p-reglerne.
Resultatet er en klækkelig p-bøde, selv om 25-timers reglen netop blev indført, for at forhindre udenlandske lastvogne og chauffører ”langtidsparkerede” på motorvejsrastepladserne. Men bøderegnen rammer både danske og udenlandske chauffører, der rutinemæssigt løber tør for køretid uden en lovlig p-bås i sigte.
Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen er ifølge Lastbil Magasinet uforstående overfor den fortsatte mangel på lastbilrastepladser efter indførelsen af den nye 25-timers regel.
Han erklærer sig dog lydhørig overfor problemet med de urimelige bøder for parkering uden for de afmærkede p-båse til lastvogne. Venstres transportordfører erkender også, at godstransporten er i hastigt vækst og at der er behov for en sammenhæng mellem udviklingen i de transporterede mængder og rastepladskapaciteten.
- I Venstre er vi klar til at sætte penge af til forbedringer på motorvejsrastepladserne, udtaler Kristian Pihl Lorentzen til Lastbil Magasinet.
Han fastholder dog samtidig håbet om, at private investorer vil anlægge kommercielle p-anlæg, der kan supplere de eksisterende p-pladser for lastvogne.
Også kollegaen Kim Christiansen (DF) har erklæret sig parat til at gøre noget ved kapacitetsproblemerne på rastepladserne.
Glæde i ITD
I brancheorganisationen ITD, der sammen med andre i transportbranchen, har påpeget kapacitetsproblemerne i flere år, vækker udmeldingen fra de to transportordførere glæde.
ITD betegner den nuværende tilstand som uholdbar, og mener, at chaufførerne står i en situation, hvor de ikke har mulighed for at overholde køre- og hviletidsbestemmelserne på grund af manglende kapacitet.
ITD har længe påpeget, at kapaciteten på rastepladserne er ude af trit med de stærkt stigende transportmængder. Behovet for flere rastepladser følger helt naturligt, når der kommer flere biler på vejene og vejene udvides. Vejgodstransporten, der hver dag året rundt leverer varer til forretningerne, erhvervene og forbrugerne, materialer og maskiner til industrien og byggeriet, og ikke mindst sikrer, at Danmarks eksport og import hænger sammen – har særligt brug for adgang til parkeringspladser. Især i en tid, hvor kravene til effektiv transport er større end nogensinde.
- Det er positivt, at vi har nogle politikere, der lytter til branchen, og tager det alvorligt, når vi påpeger, at der er et problem. En bøtte maling til flere båse på de eksisterende arealer løser nok desværre ikke alle udfordringerne, men hver en plads, der kan skabes, er velkommen, siger Jørn-Henrik Carstens, chef for ITD’s politiske afdeling.
Optimer udnyttelsen
Hidtil har chaufførerne sagtens selv kunnet finde ud af at udnytte de afsatte lastbilparkeringsarealer fuldt ud, blandt andet ved at fylde op uden hensyn til anden markering and kantstriberne ud til kørebanerne, der løber gennem rastepladsen. En anden løsning kunne derfor være at lempe reglerne omkring parkeringsbåsene inden for de afsatte arealer, så pladsen udnyttes bedst muligt.
- I ITD vil vi følge sagen, og vi ser frem til den vurdering fra Vejdirektoratet om muligheden for flere optegnede båse på rastepladserne, som Kim Christiansen (DF) nu vil bede om. Samtidig glæder vi os over, at Kristian Phil Lorenzen (V) er klar til at sætte penge af til forbedringer på motorvejsrastepladserne. Dermed er der håb om, at der reelt sker noget på området, og det har der været behov for længe, slutter Jørn-Henrik Carstens. /Smir