23948sdkhjf

DTL: En tynd kop te

Transporten overset i finanslovsforslag, lyder det fra DTL.

Brancheorganisationen DTL – Danske Vognmænd mener, transporten er blevet overset i regeringens finanslovsforslag, som finansministeriet offentliggjorde i går torsdag.

Erik Østergaard, administrerende direktør i DTL, ser de ”sparsomme” midler til transporten som et resultat af de politiske aftaler, der er blevet indgået om, at infrastruktur er noget, man kigger på i næste årti:

- Man har besluttet at sidde på hænderne. Det understreges af, at en forundersøgelse af en kattegatforbindelse ifølge regeringen "ikke vil forhindre, at der fra og med 2021 kan sættes gang i og ske udvidelse af andre motorvejsprojekter over hele landet". Jeg må bare sige, at til den tid er det for sent, som det har været på banerne med signalsystemet, lyder det fra Erik Østergaard, der savner, at der sker en omfattende reform af infrastrukturområdet, at nogle af anlægsarbejderne fremskyndes, og at der bliver satset økonomisk på at give de statslige rastepladser en kapacitetsudvidelse samt at sikre ordentlige faciliteter på dem - herunder toiletterne.

Desuden efterlyser direktøren, at godskørsel for fremmed regning med varebiler afspejles i finanslovsforslaget:

- Ikke siden 1996 har der været opkrævet gebyr på området, og sagsbehandlingen er i dag således finansieret ved bevilling på finansloven. Det burde også kunne lade sig gøre på varebilsområdet. Vi taler ikke om ret mange virksomheder, siger Erik Østergaard.

Ros til grønt fokus

I finanslovsforslaget er der afsat 50 mio. kr. til afskaffelse af erhvervsaffaldsadministrationsgebyret og 500 mio. kr. til grøn transport, og det glæder Erik Østergaard:

- DTL bifalder, at erhvervsaffaldsadministrationsgebyret endelig afskaffes. Der mangler dog fortsat en reform af affaldssektoren, som kan sikre incitamenterne omkring private investeringer i genbrug og genanvendelse af affald. Det er godt, at der afsættes en pulje til grøn transport, men det er afgørende, at den tunge transport ikke bliver glemt i denne sammenhæng. Det er en forudsætning for reduktion af luftforureningen i byerne og sænkningen af udledningen af drivhusgasser. Det bør medtages i de kommende forhandlinger om finansloven og om efterårets klimaaftale, siger DTL-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047