23948sdkhjf

Smidiggør de stive led i logistikken

Indlæg af Henrik Beck, Danske Speditører.

Af Henrik Beck

Politik- og kommunikationschef

Danske Speditører

hbe@dasp.dk

Forestil dig en cykelkæde. Den skal være velsmurt og ren for at give din cykel mest mulig fremdrift. Rustne og beskidte led i cykelkæden gør det hele besværligere og langsommere.

Sådan er det også med logistik og godstransport. At få logistikken fra punkt A til B til at glide så hurtigt og gnidningsfrit som muligt, er et mål, som de fleste af os burde kunne blive enige om.

Problemer ind og ud af lufthavnene

Også inden for flygodstransporten er der stive led, der vil have godt af en god portion smørelse.

Danske Luftfartsspeditørernes Forening (DLF) under Danske Speditører anslår, at en typisk mellemstor dansk speditionsvirksomhed, der arbejder med flygods, årligt spilder mellem 500.000 og 700.000 kr. på at vente i forbindelse med ind- og udlevering af gods i de danske lufthavne.

Vi er opmærksomme på, at initiativ nr. 38 i regeringens luftfartsstrategi (juli 2017) er en opfordring til Københavns Lufthavn om i sin udviklingsplan frem mod 40 mio. passagerer at have opmærksomhed på gode adgangsforhold og vejkapacitet til fragtterminalerne. Danske Speditører ønsker dog at gå videre ad denne vej.

Danske Speditører har netop opfordret til, at regeringen skal overvåge nedbringelsen af ventetiderne i godsterminalerne i samtlige danske lufthavne.

Også hindringer for digitaliseringen

Stive led er der desværre også, når det handler om digitalisering af transportdokumenter i forbindelse med vejgodstransport.

Vi er naturligvis glade for, at vi herhjemme i et stykke tid har kunnet anvende digitaliseret dokumentation for farligt gods (ADR) og cabotage. Desværre forholder det sig ikke sådan i mange af vores europæiske nabolande, herunder Sverige og Norge. Det har vi fundet ud af, fordi vores jurister siden sommeren 2017 har spurgt vores europæiske søsterorganisationer, om der i deres lande er juridiske forhindringer for, at transportdokumenter i forbindelse med landevejstransport kan udvides til også at omfatte farligt gods (ADR) og cabotage.

Den uensartede praksis i Europa med hensyn til gyldigheden af elektroniske fragtdokumenter er en væksthæmmer, der forsinker og besværliggør grænseoverskridende vejgodstransport.

Ny farce om rastepladserne

Det er velkendt, at Danske Speditører fra første færd har været helt i front i indsatsen mod de danske parkeringsindgreb, der forbyder lastbilparkering i mere end 25 timer på de 90 danske motorvejsrastepladser. P-begrænsningen er i sig selv et stift led, der gør det hele besværligere og dyrere - og som måske også fører til forsinkelser i vareleveringen og det, der er værre.

Oveni 25 timers-reglen skal vognmænd og deres chauffører så nu også leve med de sørgelige konsekvenser af, at Vejdirektoratet er gået i gang med at sløjfe toiletter, skraldespande, bænke og borde på 134 af de statslige rastepladser langs hovedvejene.

Når Vejdirektoratet er færdig med dette projekt, som stort set alle inden for vejgodsbranchen synes er totalt meningsløst, vil der kun være 135 rastepladser tilbage langs hovedvejene med faciliteter til chaufførerne.

Lykkes det ikke at stoppe rasteplads-nedskæringerne, kommer der endnu flere stive led. Så bliver det endnu vanskeligere at planlægge og udføre vejgodstransport med chauffører, der naturligvis skal kunne holde lovpligtige hvil over 25 timer, gå på toilettet og vaske hænder.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063