Kattegatbro kommer tættere
Kattegatforbindelsen kan blive en realitet. Noget tyder i hvert fald på, at der er politisk vilje til at overveje mulighederne for en fast forbindelse over Kattegat.
Det fremgår af en skriftlig meddelelse fra Transportministeriet, der fortæller, at regeringen vil afsætte midler til en forundersøgelse af en brugerfinansieret fast forbindelse over Kattegat. Ifølge ministeriet vil forundersøgelsen kunne igangsættes i starten af 2019, hvis screeningen af de foreløbige beregninger viser, at projektet er realistisk.
Vil afsætte 60 mio.
Som et led i regeringens finanslovsudspil afsætter regeringen 60 mio. kr. til en forundersøgelse af en brugerfinansieret fast forbindelse over Kattegat. Når resultatet af den igangværende screening af en ren vejforbindelse og en kombineret vej- og baneforbindelse foreligger, vil man fra regeringens side tage endelig stilling til, om forundersøgelsen skal sættes i gang, og hvilken løsning man ønsker. Men regeringen foreslår at sikre midlerne allerede nu, lyder det.
En foreløbig beregning tyder på, at en ren vejforbindelse vil kunne finansieres af brugerne, siger transportminister Ole Birk Olesen:
- Potentialet ved en fast Kattegatforbindelse er enormt, og hvis beregningerne bekræfter, at det kan realiseres ved brugerbetaling, er det oplagt at gå videre med en egentlig forundersøgelse hurtigst muligt. Derfor er jeg glad for, at vi vil afsætte penge til en forundersøgelse allerede fra 2019, hvis screeningen altså viser, at det giver mening at arbejde videre med projektet, siger ministeren.
Hvis screeningen giver anledning til at igangsætte forundersøgelsen, vil den blandt andet indeholde en opdateret trafikal analyse, samfundsøkonomiske og miljømæssige analyser og undersøgelser af forskellige tekniske løsninger for den faste forbindelse.
Transportministeriet anslår, at en forundersøgelse vil tage to-tre år, hvorefter der vil kunne sættes gang i en vvm-undersøgelse, der danner det endelige beslutningsgrundlag for en anlægslov.
- En forundersøgelse af en fast forbindelse over Kattegat vil ikke spænde ben for, at vi fra og med 2021 kan sætte gang i og udvide andre motorvejsprojekter over hele landet for at komme den trængsel til livs, som allerede i dag er for stor, siger Ole Birk Olesen.