Ole Birk Olesens skråsikkerhed undrer ekspert
EU-Kommissionen annoncerede 19. juli, at der er sendt en såkaldt åbningsskrivelse til den danske regering, hvor Danmark opfordres til at stoppe diskriminationen af udenlandske vognmænd og respektere deres ret til at yde transporttjenester.
I den officielle henvendelse anmoder EU-Kommissionen regeringen om at undlade at håndhæve den nye 25 timers p-begrænsning, der trådte i kraft for lastvogne på statens rastepladser 1. juli.
Transportkommissær Violeta Bulc havde allerede i april sendt et uformelt, men stærkt kritisk brev til transportminister Ole Birk Olesen (LA). Den danske transportminister afviste blankt kritikken af 25-timers reglen.
Efter modtagelsen af åbningsskrivelsen – som Transport Tidende forgæves har søgt aktindsigt i - har Ole Birk Olesen gentaget den blanke afvisning.
Til Lastbil Magasinet udtaler Ole Birk Olesen, at åbningsskrivelsen ikke kommer som en overraskelse og at den nu vil blive gennemgået grundigt inden der bliver svaret. Svarfristen er på to måneder.
- Det er min klare forventning, at svaret på åbningsskrivelsen vil følge samme linje som mit tidligere svar til kommissæren - altså, at vi står fast på, at Danmark ikke har en forpligtelse til at stille tidsubegrænset parkering til rådighed for lastbiler på de statslige rastepladser, udtaler Ole Birk Olsen.
Problematisk
På Syddansk Universitet er adjunkt Christian Højer Schjøler, der forsker i arbejdsret og EU-ret, ikke sikker på at Danmark har en god sag. Han påpeger, at det er en samlet EU-Kommission, der står bag åbningsskrivelsen, der er første formelle skridt på vejen mod en egentlig sag ved EU-domstolen.
SDU-forskeren fokuserer på, at 25-timers reglen er vedtaget for at sikre ”fair og lige konkurrence” på det danske arbejdsmarked, ved at forhindre udenlandske lastvognes langtidsparkering.
- Reglen er tilsyneladende vedtaget for at sikre lige konkurrence, og siden har regeringen så fundet ud af, at det også handler om at holde rastepladser fri. Jeg synes ikke, at der kan være meget tvivl om, at det i hvert fald politisk handler om lige konkurrence, og det er der, det bliver problematisk, Christian Højer Schjøler.
Han fremhæver, at selv om 25-timers reglen også rammer danske lastvogne og chauffører, så bliver deres udenlandske kolleger ramt væsentligt hårdere. Danske lastvognschauffører vil i langt de fleste tilfælde kunne afholde deres lovpligtige weekendhvil i hjemmet.
Omvendt taler det til Danmarks fordel, at EU-domstolen i foråret i en udtalelse til en belgisk domstol, har fastslået at chaufførens ordinære weekendhvil på 45 timer skal afholdes uden for lastbilens førerkabine.